Op 3 juni opent Sasha Waltz het Holland Festival 2000 met Körper. Haar meest recente choreografie, een dialoog tussen dans en architectuur, is een actueel en ironisch onderzoek naar het (naakte) menselijke lichaam.
Het enige decorstuk op het verder lege toneel is een schuine, drie meter hoge zwarte wand. Het ensemble – zes danseressen en zeven dansers – staat op de ovalen dansvloer. Ze dragen vleeskleurige slips en zijn verder slechts gehuld in doorzichtig plastic. Een danseres houdt een elektronisch bord omhoog met daarop de tijd en in diverse talen het verzoek mobiele telefoons uit te schakelen. Vijf minuten later lopen de dansers van het podium en na een black-out begint de eigenlijke voorstelling. Een danser in monnikskleding geeft een snelle solo, andere dansers komen naar hem toe en er ontstaat een gevecht. Achter glas in de opening van de zwarte wand kruipen de dansers als insecten over en onder elkaar door, hun lichamen haken zich in elkaar. In enkele komische scène vertellen dansers over hun lichaam, maar wijzen steeds naar een ander lichaamsdeel dan waarover ze praten. Twee danseressen markeren met rode stift op hun naakte lichamen longen, lever, nieren en andere organen en schrijven er de gangbare handelsprijs bij. Ze bespreken de prijzen van schoonheidsoperaties, terwijl een danser bij een collega een stuk van een darm verwijdert. In het laatste deel van de voorstelling klapt de zwarte wand naar beneden. Het tekstbord vermeldt lengte en gewicht van de dansers. Vijf danseressen fladderen als vlinders over het podium en dansers stapelen hun lichamen langs de toneelwand.
data
za 3 juni 2000 22:15
ma 5 juni 2000 23:00
di 6 juni 2000 23:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
In de jaren negentig maakte Sasha Waltz vooral verhalende choreografieën over de interactie tussen mensen en hun sociale omgeving. Het afgelopen jaar is ze een andere richting ingeslagen en staat het onderzoek van het lichaam centraal. Een eerste aanzet daartoe gaf ze in de projecten Dialoge '99, die vorig jaar in Berlijn te zien waren. De wisselwerking tussen lichaam en architectuur leidde tot meer abstracte choreografieën. Lichaamstaal in plaats van het gesproken woord. In Körper – haar meest recente voorstelling die op 22 januari 2000 in Berlijn in première ging – brengt ze deze nieuwe dansvorm verder tot ontwikkeling. Ze onderzoekt daarin het lichaam in al haar facetten. Uiterlijk en innerlijk, sterfelijkheid en de wens naar onsterfelijkheid, voortplanting en genenmanipulatie. Sasha Waltz ontwierp als een architect effectvolle choreografieën: confronterend, energiek, verstild en humoristisch. Van haar dansers verlangt ze daarbij uiterste concentratie. Ze moeten bovendien beweeglijk zijn als circusartiesten. Körper is zowel veeleisend in de extreem trage passages als de razendsnelle waarin de dansers verrassend allerlei richtingen uitschieten.