Ga naar de hoofdcontent

De compositie Karkas (1981/1983) is door de excentrieke bezetting nooit uitgevoerd en doet bovendien een enorme aanslag op het uithoudingsvermogen en de concentratie van de musici. Naast een grote bezetting van ‘gewone’ instrumenten, vraagt de compositie bovendien om drie contrafagotten en baritonsaxofoons, alsmede vier vleugels, zes electrische gitaren en twee Hammondorgels… Het Holland Festival is er na twintig jaar in geslaagd een bezetting bijeen te brengen van conservatoriumstudenten die gecoacht worden door het Nederlands Blazers Ensemble. Dit orkest zal een éénmalige uitvoering geven. De Bondt heeft voor deze uitvoering de oorspronkelijke versie teruggebracht naar een compositie van een uur. Romantische versiering en opgelegde esthetiek zijn uit den boze. Daarmee illustreert het stuk het gedachtegoed van componisten die rond 1980 aan het Koninklijk Conservatorium werden opgeleid.

Het Holland Festival zet drie werken van de Nederlandse componist Cornelis de Bondt op het programma. Gezamenlijk geven deze een compleet en helder beeld van de eigenzinnige werkwijze van De Bondt, die net als bijvoorbeeld Louis Andriessen afkomstig is uit de Haagse School. Zijn composities bewegen zich tussen koele abstractie en heroïsche dramatiek en hebben het karakter van een ritueel. Musiceren is voor hem altijd een vorm van theater. Cornelis de Bondt wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse componisten.

De productie is in handen van het Holland Festival in samenwerking met het Nederlands Blazers Ensemble.

Credits

componist Cornelis De Bondt dirigent Etienne Siebens uitvoerenden studenten van het Conservatorium Amsterdam, Koninklijk Conservatorium Den Haag, Rotterdams Conservatorium coaching leden van het Nederlands Blazers Ensemble vormgever Dries Verhoeven lichtontwerp Marc Heinz geluidsontwerp Paul Jeukendrup productie Holland Festival