Ga naar de hoofdcontent

Het Holland Festival presenteert met trots het Nederlandse debuut van het nieuwe gezelschap van William Forsythe, één van de belangrijkste choreografen van deze tijd. Kammer/Kammer is een bewerking van de roman Outline of My Lover van Douglas A. Martin en het essay Irony is Not Enough: Essay on my life as Catherine Deneuve van de bekroonde dichteres en wetenschapper Anne Carson. Twee liefdesrelaties worden uiteengerafeld in deze live gefilmde opname van dynamisch-gechoreografeerd toneel en videodesign. Dansende lichamen confronteren elkaar in het meervoudige, ontwrichte landschap waarin Forsythe zijn choreografische vondsten combineert met een uitzonderlijke visie op theater.

Kammer/Kammer is een hybride voorstelling, die zich halverwege tussen dans, theater en film situeert. Het stuk plaatst twee homoseksuele liefdesverhalen naast elkaar, twee variaties op een complexe erotische verhouding. In het eerste verhaal, een bewerking van de roman Outline of my Lover' van Douglas A. Martin, beklaagt een anonieme jonge man zich over de frustraties en de ongelijkheden in zijn relatie met een beroemde rockster. In het tweede verhaal, gebaseerd op het korte verhaal 'Irony is Not Enough: Essay on my life as Catherine Deneuve' van Anne Carson, is Catherine Deneuve een professor die verstrikt geraakt in romantische fantasieën over een meisje uit haar klas.

Kammer/Kammer' is in essentie een live opname van een film, die in zekere zin de toegang van het publiek tot de gebeurtenissen op de scène bemoeilijkt. Tegelijk echter dringen we meer binnen in een intieme relatie dan dat we vanop afstand, kijkend naar het podium, zouden kunnen.

Soms neem je van de vertolkers slechts een glimp waar. De 'echte' actie vindt plaats achter steeds verschuivende muren, via choreografische camerabewegingen en ongewone beeldcomposities, via videosequensen die in real time gemonteerd worden en die verspreid over de ruimte getoond worden op brede flat screen videomonitoren. In tegenstelling tot dit hoog technologisch spektakel, komen dansende lichamen met elkaar in contact tijdens snelle, complexe bewegingen op blote matrassen. Ondanks de vele verschuivingen in ruimte en beweging, komt Kammer/Kammer toch heel coherent over.

Rebecca M. Groves, Frankfurt, 25 mei 2002

  • © Armin Linke

  • © Armin Linke

  • © Armin Linke

  • © Valentin Mikhailovich Baranovsky

  • © Armin Linke

Credits

choreografie William Forsythe met teksten van Anne Carson toneelbeeld William Forsythe licht William Forsythe kostuums William Forsythe video ontwerp Philip Bußmann film First Touch - Martin Schwember video software Image/ine, Tom Demeyer, STEIM live video coördinatie Agnieszka Trojak camera Ursula Maurer muziek H. von Bieber, Thom Willems, Lynn Anderson (Cry), Johann Sebastian Bach, Ferruccio Busoni geluidsontwerp Joel Ryan piano David Morrow acteurs Dana Caspersen, Antony Rizzi