Ga naar de hoofdcontent

Wat te denken van Martin Luther Kings We shall overcome, in tijden waarin de (menings)verschillen tussen groeperingen in de Verenigde Staten – en wereldwijd – alleen maar lijken toe te nemen? Als associate artist van het Holland Festival bedacht Bill T. Jones het verbindende thema In pursuit of the we. Hij stelde zich de vraag: hoe creëren we een gemeenschap? Wat is het dat mensen met elkaar verbindt, en wat maakt dat de een tegen de ander zegt: Ik wil deel uitmaken van jouw wereld? Hij baseerde het thema onder andere op ‘We the people’ uit de Amerikaanse grondwet, en op We shall overcome van Martin Luther King. Maar in het licht van de coronapandemie die kwetsbare groepen extra hard raakt, en het voortdurende politiegeweld tegen de zwarte gemeenschap, vraagt Jones zich af hoe realistisch die ‘wij’ nu eigenlijk is. Hij voelt zich verraden door de belofte van King, want: ‘We did not overcome’. Onder leiding van moderator Ikenna Azuike gaat Jones in gesprek metschrijver Ellen Ombre, beeldend kunstenaar Melanie Bonajo en activist/choreograaf Naomie Pieter, over gemeenschappen, ecologie, kwetsbaarheid en ongelijkheid in tijden van social distancing. Violist Yannick Hiwat verzorgt een muzikaal intermezzo.

‘Deep Blue Sea gaat over het verlangen om van ik naar wij te gaan. Dat is helemaal niet zo makkelijk om te doen. Niemand zegt zomaar: ik hoor bij jullie. Dat moeizame proces, dat wil ik laten zien.’

– Bill T. Jones

‘Deep Blue Sea gaat over het verlangen om van ik naar wij te gaan. Dat is helemaal niet zo makkelijk om te doen. Niemand zegt zomaar: ik hoor bij jullie. Dat moeizame proces, dat wil ik laten zien.’

– Bill T. Jones

Vanaf het begin van zijn carrière heeft choreograaf, danser, regisseur en schrijver Bill T. Jones (1952, Verenigde Staten) in zijn werk, vaak aan de hand van zeer persoonlijke onderwerpen, grote maatschappelijke thema’s aangesneden.  Zijn nieuwe voorstelling Deep Blue Sea inspireerde Bill T. Jones onder meer op het personage Pip, een jonge, zwarte bijfiguur in Herman Melvilles roman Moby Dick – een scheepsmaatje dat tamboerijn speelt ter vermaak van de zeelui. Als Pip te water raakt en alleen achterblijft in de oceaan, omschrijft Melville hem als de kop van een kruidnagel: zijn hoofd dat boven het water uitsteekt. Dat moment maakte diepe indruk op Jones. Hij verbindt die eenzaamheid van Pip in de voorstelling Deep Blue Sea aan de vraag wat het betekent een buitenstaander te zijn. 

 

Zelf herkent Jones, als zwarte man in een overwegend witte kunstwereld, het gevoel buitenstaander te zijn. Hij koppelt dat gevoel aan vraagstukken rondom identiteit en verbinding en stelt de vraag: ‘Wat betekent het om thuis te zijn? Om bij je eigen mensen te zijn?’ Daarbij kijkt Jones bovendien naar huidige ontwikkelingen in de maatschappij, en ziet een wereld die steeds gefragmenteerder wordt, waarin het moeilijk is om consensus te vinden; een wereld waarin de burgerrechtenbeweging van Martin Luther King nog altijd van groot belang is. Dat houdt voor hem niet op bij huidskleur, de strijd voor gelijke burgerrechten gaat in zijn ogen over vele groeperingen, dus ook over wat het betekent om vandaag de dag bijvoorbeeld vrouw te zijn in deze wereld, gay of transgender.

Lees minder

Credits

met Bill T. Jones onder leiding van Ikenna Azuike

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door