Hoorteksten bestaat uit twee delen: Zwaar Water en Voices and Piano. Componist en muzikant Maarten Ornstein bedacht een dozijn minihoorspelen over ‘water, eten ofde liefde... of een combinatie’. Hij nodigde schrijvers uit als Adriaan Jaeggi, Gillis Biesheuvel, Maria Barnas en Sanneke van Hassel. Zwaar Water zal in tekst, muziek en achtergrondgeluiden grotendeels live worden uitgevoerd. Over Voices and Piano zegt componist Peter Ablinger: ‘Ik zie Voices and Piano als mijn liedcyclus, alhoewel niemand er in zingt: de stemmen zijn gesproken statements uit speeches, interviews en lezingen. En de piano begeleidt de stemmen ook niet echt: de relatie tussen hen is er eerder een van competitie of vergelijking.’ Aan de piano zit Guy Vandromme.
data
za 16 juni 2007 23:00
informatie
-
Engels, Nederlands
-
Duur voorstelling niet bekend (er is een pauze tussen de delen)
Zwaar Water
Net op het moment dat het klassieke radiohoorspel in de lage landen op sterven na dood lijkt, komt een jonge wilde bij het Holland Festival aankloppen om zomaar eventjes twaalf exemplaren ineens te slijten. Componist en muzikant Maarten Ornstein wil het genre ook live op de kaart zetten, en bedacht een dozijn mini-hoorspelen over ‘water,
eten of de liefde… of een combinatie’. Hij nodigde schrijvers uit als Alex van Warmerdam, Heleen Suèr, Adriaan Jaeggi en Sanneke van Hasselt, en het is de bedoeling dat zowel tekst, muziek als achtergrondgeluiden grotendeels live zullen worden uitgevoerd. Op het podium naast Maarten Ornstein onder andere Ingejan Ligthart Schenk, Xenia Meijer, Joshua Samson, Kristen Denkers en Jeannine Valeriano. Samen met deze live-versie verschijnt Zwaar Water ook op CD.
Voices and Piano
‘Ik zie Voices and Piano als mijn liedcyclus, alhoewel niemand er in zingt: de stemmen zijn gesproken statements uit speeches, interviews en lezingen. En de piano begeleidt de stemmen ook niet echt: de relatie tussen hen is er eerder een van competitie of vergelijking. Spraak en muziek vergeleken. We kunnen ook zeggen: realiteit en waarneming. Realiteit/spraak is continu, perceptie/muziek is een rooster dat het continue probeert te benaderen. De pianopartij is overigens steeds gebaseerd op de temporale en spectrale ‘scan’ van de respectievelijke stem, zoals een grofkorrelige foto. In feite de analyse van de stem: muziek analyseert de werkelijkheid […] Ik heb geen criteria voor de selectie van de stemmen. De meeste zijn ‘stemmen in mij’, stemmen die een beetje een onderdeel van me geworden zijn, die ergens, op een bepaalde manier, indruk op me gemaakt hebben.’ (Peter Ablinger)