Ga naar de hoofdcontent

George Benjamin is dit jaar focuscomponist op het festival. Dit concert door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van Martyn Brabbins laat de reikwijdte van zijn muziek horen. Dance Figures (2004) zit vol met de beweeglijke en kleurrijke contrasten waar Benjamin om bekendstaat. Het vocale werk Sometime Voices (1996) voor bariton, koor en orkest is gebaseerd op een beschrijving van de magische muziek in Shakespeares The Tempest. Het is George Benjamins eerste werk met zang en een van de kiemen voor zijn latere opera’s. Ook te horen zijn het vlugge en veranderlijke Sonnet Machine (2015) van Tom Coult en In spite of the mere objectiveness of things (2016) van Edward Nesbit. Beiden studeerden bij George Benjamin. De bewerking Canon & Fugue (from The Art of Fugue) uit 2007 ten slotte is George Benjamins eerbetoon aan Bach.

George Benjamin (1960)

Dance Figures (2004)

 

Tom Coult (1988)

Sonnet Machine (2015)

Nederlandse première

 

Johann Sebastian Bach/George Benjamin (1960)

Canon & Fugue (from The Art of Fugue) (2007)

Nederlandse première

 

Edward Nesbit (1986)

In spite of the mere objectiveness of things (2016)

Nederlandse première

 

George Benjamin (1960)

Sometime Voices (1996)

Nederlandse première

 

in de Grote en Kleine Zaal. De concerten overschrijden alle genregrenzen: van pop tot klassiek, van Marokkaanse hadra tot elektronische improvisaties. Op het programma staat werk van componisten als George Benjamin, Daníel Bjarnason, Colin Benders en David Bowie. In de pauzes spelen conservatoriumstudenten in de foyers en zijn er concertinleidingen. Op de afterparty draait dj Socrates. De dag wordt gepresenteerd door Maarten Heijmans. Voor slechts € 11 per concert, of € 34 voor wie een dagkaart koopt, krijgt u een dag lang de avontuurlijkste muziek van nu.

 

volledig programma

 

Ontdek nieuwe, hedendaagse muziek van over de hele wereld. Ook dit jaar vinden in Het Concertgebouw weer de Holland Festival Proms plaats. Dit feestelijke minifestival bestaat uit vijf concerten

Lees minder

George Benjamin is zonder twijfel een van de meest begaafde orkestcomponisten van deze tijd. Nadat hij als zestienjarig wonderkind naar Parijs vertrok om te studeren bij Olivier Messiaen,

George Benjamin is zonder twijfel een van de meest begaafde orkestcomponisten van deze tijd. Nadat hij als zestienjarig wonderkind naar Parijs vertrok om te studeren bij Olivier Messiaen,

debuteerde hij al op zijn twintigste in de BBC Proms met het orkeststuk Ringed by the Flat Horizon (1980). De virtuoze orkestraties van het werk maakten Benjamin op slag wereldberoemd. Fluorescerende klankkleurmengsels (vaak omschreven als ‘Frans’) en een feilloos gevoel voor harmonie zijn nog altijd kenmerkend voor zijn muziek. Benjamins werk uit de jaren negentig (onder meer Sudden Time, 1993 en Three Inventions, 1995) kenmerkt zich bovendien door een sterke nadruk op structuur en vorm. 

 

De muziek die tijdens de Holland Festival Proms op het programma staat, illustreert hoe Benjamin de rijke kleurenpracht van zijn partituren met een ijzeren greep op harmonie en vorm verweeft tot een symfonische klankwereld. Neem Dance Figures (2004), een suite van negen ‘choreografische schetsen voor orkest’ vol scherpe muzikale contrasten. Van de beukende tutti’s in ‘Hammers’ en de vloeiende melodieën in ‘Song’ tot de wonderlijke klankmengsels in ‘Recit’, waarin slimme combinaties van louter orkestinstrumenten de illusie van een orgel wekken. De delen ‘In the Mirror’ en ‘Olicantes’ zijn illustratief voor Benjamins fascinatie voor canons en andere polyfone technieken. Hiervan getuigt ook Canon and Fugue (2007), een bewerking voor kamerorkest van een selectie uit Bachs Die Kunst der Fuge.

 

Voor Sometime Voices (1996), voor bariton, koor en orkest, greep Benjamin terug op een van zijn meest geliefde toneelteksten. Shakespeare’s The Tempest is voer voor componisten door de vele verwijzingen naar klank en muziek. Zo vertolkt de bariton in Sometime Voices delen uit het lied van Caliban (derde akte), waarin het monster zingt over de magische muziek die overal op zijn eiland klinkt: ‘Sometimes a thousand twangling instruments / Will hum about mine ears, and sometime voices’. 

 

Ook Tom Coult (1988), een van Benjamins compositiestudenten aan King’s College in Londen, liet zich inspireren door de dichtkunst van Shakespeare. In Sonnet Machine (2016) vormen het rijmschema en de veertienregelige opzet van diens sonnetten de blauwdruk voor een compositie, waarin vijf verschillende ‘brokken muziek’ elkaar steeds sneller opvolgen. ‘Als een mechaniek dat op tilt slaat’, aldus de componist.

 

De jonge Londense componist Edward Nesbit (1986) leerde het vak bij Julian Anderson, maar behaalde zijn recentelijk voltooide PhD in compositie bij George Benjamin. Zijn orkeststuk In spite of the mere objectivity of things (2015), geschreven in opdracht van het BBC Symphony Orchestra, laat bezwerende melodieën en welluidende harmonieën horen die worden ingekleurd met orkestraties van impressionistische snit.

Lees minder