Ga naar de hoofdcontent

Colin Benders gaat op zoek naar een alternatieve ervaring van elektronische muziek. In de Kleine Zaal zal hij de eerste resultaten van zijn onderzoek laten horen met een installatie die zich het best laat beschrijven als een elektro-symfonisch orkest. Dit orkest bestaat uit enkel modulaire synthesizers, elk met een eigen geluid en een eigen luidspreker, verspreid over het podium, waardoor de elektronische muziek een meer ruimtelijke, ‘natuurlijke’ weergave krijgt, zoals bij een orkest van akoestische instrumenten. De doorlopende performance wordt uitgevoerd op een modulair systeem, bespeeld door Colin Benders en een selecte groep muzikanten. In aanloop naar de wereldpremière van een grotere compositie voor een grotere bezetting in het festival van 2019, werkt Benders tijdens de Holland Festival Proms dit jaar met een opstelling in kamermuziekformaat. Het systeem is in staat zijn eigen muzikale keuzes te genereren. Zo kan Benders gedurende een marathonsessie van negen uur het ongekende muzikale spectrum van dit elektro-symfonische orkest onderzoeken en daarbij de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek laten vervagen. Publiek kan de hele dag in- en uitlopen.

Na het succes van The Kyteman Orchestra verlegde multi-instrumentalist en componist Colin Benders (1986) zijn pad naar de modulaire synthesizer. In de handen van de juiste componist kan dit

Na het succes van The Kyteman Orchestra verlegde multi-instrumentalist en componist Colin Benders (1986) zijn pad naar de modulaire synthesizer. In de handen van de juiste componist kan dit

elektronische instrument met zijn ontelbare knoppen, schuiven, snoeren en klanken muzikale wonderen verrichten. Colin Benders is die componist.

 

Met zijn Electro Symphonic Orchestra wil hij niet zomaar elektronische muziek maken. Hij wil elektronische muziek maken met de transparantie, de dynamiek en de expressiviteit van een klassiek, symfonisch orkest. Het uiteindelijke doel is om een orkest te creëren dat bestaat uit meer dan vijftig modulaire synthesizers die, verdeeld over de ruimte zoals een ‘normaal’ akoestisch orkest, elk een eigen geluid met een eigen klankkleur voortbrengen. Elke synthesizerstem vormt daarin zijn eigen geluidsbron. Sommige van deze stemmen worden bespeeld door een muzikant, andere kunnen (gedeeltelijk) aangestuurd worden door Benders, die het orkest ‘dirigeert’ van achter een centrale desk.

 

Speciaal voor dit orkest componeert Benders een avondvullend stuk dat het volledige potentieel van het elektro-symfonische orkest benut. Om dit ambitieuze project te kunnen realiseren heeft Benders veel tijd uitgetrokken voor research, repetitie en improvisatie, onder andere in zijn eigen studioparadijs Kytopia in Utrecht. Hij deed solo-technosessies met zijn modulaire synth op Lowlands en ADE. En dit jaar presenteert hij zijn Electro Symphonic Orchestra, op kamermuzieksterkte, voor het eerst aan publiek tijdens de Holland Festival Proms.

 

In de Kleine Zaal van het Concertgebouw kan het publiek zien en horen hoe Benders de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek laat vervagen. Een middag en avond lang improviseert hij met de instrumenten in verschillende opstellingen. De muziek bestaat uit door het systeem zelf gegenereerde elementen in combinatie met live gespeelde elementen. Door de bijzondere opstelling en bespeling van de instrumenten kan Electro Symphonic Orchestra ook gezien worden als een geluidsinstallatie. Publiek kan in- en uitlopen. 

 

Met Electro Symphonic Orchestra maakt Colin Benders zijn debuut op het Holland Festival. In 2019 zal hij zijn synthesizer-orkest op volle sterkte presenteren, ook in het Holland Festival.

Lees minder