De Zwitserse regisseur Christoph Marthaler (1951) kwam pas op zijn zevenendertigste bij het professionele theater, maar maakte toen ook meteen naam met omstreden ensceneringen: 'Mathematisch-muzikale fantasmagorieën tussen helderziendheid en nachtmerrie, roes en kattegejammer, visioen en delirium'.
data
vr 23 juni 1995 02:00
za 24 juni 1995 02:00
informatie
-
Duits
-
Duur voorstelling niet bekend
'Als twee mensen, die elkaar net zolang in de ogen kijken totdat ze niet meer verder kunnen,' zo heeft Christoph Marthaler zijn voorstellingen ooit gekarakteriseerd. Deze wonderbaarlijke theateravonden zijn in werkelijkheid scenische vertragingen, gecompliceerde partituren met een uiterst precieze timing en ritme wier herhalingsdwang en doldraaiende bewegingen doen denken aan Pina Bausch.
Marthaler maakt geëngageerd theater dat de moderne kleinburger diep in de ziel kijkt. Zijn personages huizen meestal in asiel-achtige ruimtes, wachtzalen of kroegen, van waaruit geen ontsnappen mogelijk is; zij hangen aan tafels of liggen in bed, zij zijn vol agressie en heimwee die ze niet uiten omdat ze er innerlijk door worden gewurgd.
Hochzeit, het eerste van de drie toneelstukken die Elias Canetti (1905-1994) schreef, is het beklemmende visioen van een burgerlijke samenleving die zichzelf vernietigt. Zij die de bruiloft uit de titel vieren, kennen slechts twee gevoelens: de begeerte om een huis te bezitten en het verlangen naar seks. Het taalgebruik wordt steeds grover, de handeling steeds obscener. Tot een aardbeving het huis geheel vernietigt. Canetti hield opvoeringen van Hochzeit jarenlang tegen tot hij kort voor zijn dood Marthaler toestemming gaf het stuk in Hamburg te ensceneren.