Hedda Gabler ging in september 2004 in première in New York en won vier OBIE Awards voor de beste Off Broadway producties, waaronder die voor beste regie en beste toneelbeeld. Ivo van Hove regisseerde Hedda Gabler bij de New York Theatre Workshop, een groep die onder andere de wereldpremière van Angels in America bracht en die hedendaagse buitenlandse auteurs in Amerika introduceert. Eerder bracht van Hove bij dit gezelschap Alice in Bed, More Stately Mansions en een geruchtmakende versie van A Streetcar Named Desire op de planken. Het Holland Festival presenteert in het Ibsen jaar de Nederlandse première van dit veelgeprezen stuk door Van Hove’s eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam.
data
wo 21 juni 2006 22:30
do 22 juni 2006 22:30
vr 23 juni 2006 22:30
za 24 juni 2006 22:30
informatie
-
Nederlands
-
Duur voorstelling niet bekend (inclusief een pauze)
‘A perfect day in an almost perfect world’, zo begint de Hedda Gabler van regisseur Ivo van Hove. De staat van geluk en harmonie houdt echter niet lang stand. De welopgevoede en intelligente Hedda voelt zich opgesloten in de 19e eeuwse bourgeoisie. Als een olifant in een porseleinkast stapt Hedda door deze kleinburgerlijke wereld met zijn strenge tradities en nauwgezette rolpatronen. Verveeld, gefrustreerd en gegijzeld door haar eigen pijn kan ze alleen maar dromen over de wereld van buiten. Het verlangen wordt haar uiteindelijk fataal. Voor Hedda is er nog maar één uitweg.
Ivo van Hove zei zelf over het stuk:'Hedda Gabler is geen drama over de 19deeeuwse bourgeoisie, en ook geen drama over de conflicten tussen man en vrouw, maar een genadeloze zoektocht naar de betekenis van het leven. Ibsen toont op analytische wijze dat het leven enkel zinvol is als compromis, maar Hedda Gabler kan en wil dit niet accepteren.
Van Hove verplaatst deze thematiek naar het heden: het stuk speelt in een hedendaagse loft in een grote stad. De setting benadrukt het moderne levensgevoel waarin egocentrisme en de drang naar onmiddellijke bevrediging centraal staan. Zo creëert hij een voorstelling over het egocentrisme en het destructieve hedonisme van deze tijd.