Ga naar de hoofdcontent

Rond 1780 was de ster van Joseph Haydn internationaal zo sterk gestegen dat hij in toenemende mate compositieopdrachten uit het buitenland ontving. Een ervan kwam van de Parijse 'Concert de la Loge Olympique', de belangrijkste concertorganisatie in de Franse hoofdstad. En zo ontstonden in de jaren 1785-'86 de zes Parijse symfonieën, rijpe meesterwerken die een opmerkelijke diversiteit in vorm en expressie vertonen en tot de hoogtepunten van het genre behoren.


De uitvoering van deze werken, verdeeld over drie avonden, vormt het vervolg op het succesvolle Haydn-project )alle Londense symfonieën en onbekende aria's) waarmee Frans Brüggen en zijn Orkest van de Achttiende Eeeuw tijdens het Holland Festival 1995 publiek en pers in hoge mate bekoorden. Roland de Beer in de Volkskrant: 'Waar Haydn zo vaak het slachtoffer is van onderschatting, eendagsbevliegingen of een rechtstandig neergaande desinteresse, is het fijngesiceleerde Haydn-spel van Brüggen en zijn mensen de vrucht van een jarenlang verwerkingsproces, waarbij elke noot liefdevol wordt gefileerd.'