Ga naar de hoofdcontent

Over de Italiaanse componist en prins Carlo Gesualdo doen waanzinnige verhalen de ronde. Zo zou hij niet alleen een heel bos hebben laten kappen, omdat het ruisen van de bladeren hem stoorde bij het componeren, maar vermoordde hij ook zijn vrouw en haar minnaar nadat hij hun overspel had ontdekt. Hij martelde dieren, liet zich geselen door zijn personeel, leed aan depressies en had een heks als minnares. Tegelijkertijd componeerde hij hemelse muziek die haar tijd vooruit was. Het Nederlands Kamerkoor, een van ’s werelds beste vocale ensembles, en de anarchistische theatergroep De Warme Winkel onderzoeken dit ogenschijnlijke contrast in een groots opgezette muziektheatervoorstelling die een zoektocht naar het ‘sublieme’ wordt, dat wat tegelijkertijd weerzinwekkend en onweerstaanbaar is. Op 21 juni is er een try-out. De première vindt plaats op 22 juni.

De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor tonen op het Holland Festival de wereldpremière van Gesualdo. Dit is een nieuwe ‘oeuvre-voorstelling’ van De Warme Winkel, een zelfbedacht

De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor tonen op het Holland Festival de wereldpremière van Gesualdo. Dit is een nieuwe ‘oeuvre-voorstelling’ van De Warme Winkel, een zelfbedacht

genre waarin de theatermakers zowel het leven en werk van een kunstenaar als de tijdgeest waarin hij werkte proberen te vangen. Zo maakten ze eerder al Gavrilo Princip (Holland Festival 2014) en Majakovski /Oktober (2017).

Gesualdo wordt een zoektocht naar het sublieme. Een zoektocht naar dat wat afgrijzen én fascinatie oproept. Dat lijkt juist vandaag de dag in al haar omvang zichtbaar: of het nu Trump of Noord-Korea betreft, het trekt aan en stoot af, op weergaloze wijze.

In de persoon van Carlo Gesualdo (1566-1613) is het sublieme samengebald. Deze Italiaanse componist én prins schreef wonderschone én wonderlijke muziek, die zelfs nu nog modern aandoet. Tegelijk doen over hem de meest waanzinnige verhalen de ronde. Zo zou hij niet alleen een heel bos hebben laten kappen omdat het ruisen van de bladeren hem stoorde bij het componeren, maar hij vermoordde ook zijn vrouw en haar minnaar, toen hij hun overspel ontdekte. Hij martelde dieren en liet zich geselen door zijn personeel, leidde aan depressies en had een heks als minnares.

Zijn muziek kan moeilijk beluisterd worden zonder voor je te zien op welke gruwelijke wijze hij zijn vrouw om het leven bracht. Historische kostuums tegenover fecaliën in de gangen, gewelddadig geschreeuw tegenover engelenstemmen, pijn tegenover genot, kunst tegenover natuur, wetenschap tegenover bijgeloof.

 

Achtergrond

De Renaissance is nieuw in het werk van De Warme Winkel. Dat is op zijn minst opmerkelijk, want zij voelt zich aangetrokken door de geest van ontwaken, de liefde voor kunst en de bizarre contrasten die door de overgang vanuit de middeleeuwen ontstonden. Deze tegenstellingen zijn karakteristiek voor een tijdgeest: de poëzie, literatuur en schilderkunst barstten in die tijd van het chiaroscuro, zowel in de werken zelf als in de levens van de kunstenaars. Mensen als Gesualdo, Caravaggio en Torquato Tasso waren op eenzelfde wijze excentriek, onmogelijk, kwaadaardig in de wijze waarop zij hun levens leefden, en briljant als scheppende kunstenaars.

Voor het Nederlands Kamerkoor is Gesualdo een oude bekende. Het koor voerde in zijn inmiddels tachtigjarige historie met regelmaat werk uit van de Italiaanse componist. Tido Visser, directeur van het Nederlands Kamerkoor, is een van de grootste kenners van Gesualdo’s werk én leven, en nam zelf als zanger het volledige madrigaalwerk op voor het label Globe. Het was diens grote wens om met De Warme Winkel nieuw en vooral relevant licht te schijnen op het fenomeen Gesualdo. Harry van der Kamp (instudering) is – naast voormalig lid van het Nederlands Kamerkoor – oprichter van het befaamde Gesualdo Consort.

Lees minder

Credits

concept Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Florian Myjer, Marieke de Zwaan spel Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Florian Myjer, Marieke de Zwaan, Nederlands Kamerkoor zang Nederlands Kamerkoor idee Tido Visser, De Warme Winkel kostuums Bernadette Corstens muzikale supervisie Bo Koek technische productie Hans Peter Hulscher bureaumanagement Thomas VandeWalle planning Marloes Marinussen verkoop Marloes Marinussen marketing en publiciteit Pauline Hunse, Sanne van de Kraats Eerste inspeciënt Niels Runderkamp instudering Harry van der Kamp vormgeving Marloes en Wikke geluidsontwerp Will-Jan Pielage lichtontwerp Prem Scholte Albers lichttechniek Jeroen Veer geluidstechniek Jannes Noorman techniek (stage) Rutger Bouwman productie coördinatie Carry Hendriks productie Joppe Kos koorproductie Annelot Rijkaart coproductie De Warme Winkel, Nederlands Kamerkoor, Holland Festival met steun van Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Zabawas

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door