Voor het jarige Holland Festival stelde Het Nationale Ballet een bijzonder jubileumprogramma samen, met werken van louter Amerikaanse choreografen. Mark Morris is in de Verenigde Staten één van de meest gevraagde choreografen. Hij brengt Sandpaper Ballet, een levendig ballet op bekende Hollywoodsongs uit de jaren veertig en vijftig. Een oude bekende van Het Nationale Ballet is William Forsythe, het enfant terrible onder de choreografen. Van hem is de Nederlandse première Steptext op een – bewerkte – partita van Bach. Het derde werk in dit programma is een wereldpremière van Nicolo Fonte, een nog jonge, veelbelovende choreograaf. Zijn eerste werk maakte hij voor het Compañía Nacional de Danza van Nacho Duato, waar hij ook jaren als danser aan verbonden was.
data
za 16 juni 2007 22:15
ma 18 juni 2007 22:15
wo 20 juni 2007 22:15
do 21 juni 2007 22:15
zo 24 juni 2007 16:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (inclusief 2 pauzes)
Mark Morris, Sandpaper Ballet(1999) Mark Morris’ Sandpaper Ballet was zowel in de Verenigde Staten als in Londen een enorme hit. Morris, die van 1988 tot 1991 het dansgezelschap van de Brusselse Muntschouwburg leidde, is momenteel een van de meest gevraagde choreografen in de Verenigde Staten. Het Nationale Ballet danst nu voor het eerst een werk van hem, terwijl zijn eigen gezelschap, de Mark Morris Dance Company, tegelijkertijd in het kader van het Holland Festival in Koninklijk Theater Carré is te zien. Sandpaper Ballet is een levendig, licht en ongelooflijk muzikaal werk voor 25 dansers op bekende Hollywood-songs van Leroy Anderson. Modeontwerper Isaac Mizrahi tekende voor de kleur- en fantasierijke kostuums.
Pauze
William Forsythe, Steptext(1985) Steptext (1985) van de Amerikaanse choreograaf William Forsythe werd oorspronkelijk gemaakt voor het Italiaanse dansgezelschap Aterballetto en staat sindsdien op het repertoire van een groot aantal balletgezelschappen over de hele wereld. Het werk is van groot belang geweest voor de dans: Forsythe's werkwijze was zeer vernieuwend en Steptext is dan ook een van de kernstukken van het 20e-eeuwse dansrepertoire. Het werk werd gemaakt als voorstudie voor zijn latere, en veelgeprezen, werk Artifact; het was het eerste gedeconstrueerde ballet en luidde een nieuwe fase in Forsythe’s artistieke ontwikkeling in.
In dit ballet voor vier dansers, één ballerina en drie mannen, speelt Forsythe met de traditionele kenmerken van het klassieke ballet en met de traditie van het theater; ook het publiek maakt in zijn ballet deel uit van de voorstelling. 22 jaar na het ontstaan maakt het ballet daardoor nog steeds een revolutionaire indruk. Forsythe gebruikt voor Steptext een bewerkte en zeer gefragmenteerde opname van Bachs Chaconne (Partita no. 2 voor viool solo).
Pauze
Nicolo Fonte, Wereldpremière Nicolo Fonte(2007) Het derde werk in dit programma is een wereldpremière van Nicolo Fonte, een nog jonge, maar nu al toonaangevende choreograaf. Fonte volgde zijn opleiding in New York en danste in Canada en bij Nacho Duato in Madrid, waar hij ook zijn eerste choreografieën maakte. In zijn creaties combineert Fonte de klassieke techniek met eigentijdse dansvormen. Momenteel is hij vaste choreograaf van het Göteborg Opera Ballet.