Ga naar de hoofdcontent

Julian Rosefeldt maakt overweldigende, visueel adembenemende filminstallaties. Zijn 2 uur durende werk Euphoria presenteert in muziek en film de meest uiteenlopende uitspraken over het kapitalisme, afkomstig van Socrates en Karl Marx tot Donna Haraway en Cardi B. Zo maakt hij zowel de 'euforische' als de destructieve kant van onze consumptiemaatschappij voelbaar.


Alle zintuigen worden geprikkeld in deze grootschalige filminstallatie die te zien is in de enorme Amsterdamse Centrale Markthal. Teksten over economie en kapitalisme worden gesproken en gezongen door alom geprezen performers als Giancarlo Esposito en Virginia Newcomb, gefilmd op indrukwekkende locaties. Cate Blanchett verzorgt de stem van een pratende, zingende tijger. Zij worden muzikaal ondersteund met originele muziek gecomponeerd door Samy Moussa met een extra compositie van Cassie Kinoshi, uitgevoerd in surround video door honderdveertig levensgrote projecties van jonge zangers van het Brooklyn Youth Chorus en opgezweept door vijf gevierde hedendaagse jazzdrummers, onder wie Terri Lyne Carrington, Peter Erskine en Antonio Sanchez. De muziek is geschreven door de veelgeprezen componist Samy Moussa, met aanvullende muziek van Cassie Kinoshi.


In zijn installaties, zoals in het succesvolle Manifesto met actrice Cate Blanchett (Holland Festival 2017), verwerkt Rosefeldt bestaande teksten uit onder meer literatuur, politiek en popcultuur en brengt die tot leven in een nieuwe context. De reële en denkbeeldige scènes spelen zich vervolgens af in onverwachte settings vol subtiele cinematografische details en monden steevast uit in surrealistische taferelen die een diepe indruk op het publiek achterlaten.


In opdracht van en geproduceerd door Park Avenue Armory; in co-opdracht van Holland Festival, Ruhrtriennale Festival of the Arts, RISING Melbourne; in samenwerking met Sydney Festival en Weltkulturerbe Völklinger Hütte.


PROGRAMMABOEK

Lees minder

Praktische informatie voor je bezoek aan Euphoria


Kom bij voorkeur met het OV of op de (OV)fiets naar de Centrale Martkthal. Parkeergelegenheid in de buurt is zeer beperkt.


Het terrein van de Centrale Markthal is niet op eigen gelegenheid te betreden. Je wordt vanaf de ingang van het terrein (bij de Holland Festival-vlaggen) met een treintje naar de Centrale Hal gebracht. Het treintje vertrekt iedere 20 minuten, en brengt je ook weer terug. Ticketcontrole vindt plaats bij het instappen van het treintje. De tijd op je ticket is de vertrektijd van het treintje, dus kom op tijd! Als je te laat komt, kun je eventueel mee in de volgende trein, indien er genoeg plaats is.


De film duurt bijna 2 uur en wordt in een 'loop' vertoond. De film is geen chronologische vertelling. Je kan de filmruimte op ieder gewenst moment betreden en verlaten.


In de filmruimte is een beperkt aantal stoelen beschikbaar. Op de vloer ligt tapijt, waar je ook goed op kunt zitten/liggen.


Hou er rekening mee dat het warm kan zijn in de filmruimte.

Er is geen airco. Trek luchtige kleding aan, en neem water mee.


Buiten de filmruimte is een café met een kleine kaart met drankjes en hapjes.

In dit café is ook een leestafel met een selectie boeken waaruit de quotes, zoals gebruikt in de film, afkomstig zijn. Deze boeken zijn ter plekke ook online te bestellen.


De Centrale Markthal is toegankelijk voor rolstoelen. In verband met een goede begeleiding ter plekke, verzoeken we je voorafgaand aan je bezoek aan Euphoria contact op te nemen met de kassa van het Holland Festival: [email protected] of tel 085-773 77 93 (ma, wo, vr, 15 - 19 uur, vanaf 1 juni alle dagen van de week). 



Nu te koop: unieke foto-editie van Euphoria - lees meer


Volledige credits Euphoria - klik hier


Achtergrond


Nadat de wereldpremière van de nieuwe, muzikale filminstallatie van filmmaker en videokunstenaar Julian Rosefeldt, Euphoria, in het Holland Festival van 2022 moest worden geannuleerd de filmopnames vonden deels plaats in Oekraïne en werden opgeschort na de Russische invasie is de voorstelling dit jaar gelukkig alsnog in het Holland Festival te zien. 

Praktische informatie voor je bezoek aan Euphoria


Kom bij voorkeur met het OV of op de (OV)fiets naar de Centrale Martkthal. Parkeergelegenheid in de buurt is zeer beperkt.


Het terrein van de Centrale Markthal is niet op eigen gelegenheid te betreden. Je wordt vanaf de ingang van het terrein (bij de Holland Festival-vlaggen) met een treintje naar de Centrale Hal gebracht. Het treintje vertrekt iedere 20 minuten, en brengt je ook weer terug. Ticketcontrole vindt plaats bij het instappen van het treintje. De tijd op je ticket is de vertrektijd van het treintje, dus kom op tijd! Als je te laat komt, kun je eventueel mee in de volgende trein, indien er genoeg plaats is.


De film duurt bijna 2 uur en wordt in een 'loop' vertoond. De film is geen chronologische vertelling. Je kan de filmruimte op ieder gewenst moment betreden en verlaten.


In de filmruimte is een beperkt aantal stoelen beschikbaar. Op de vloer ligt tapijt, waar je ook goed op kunt zitten/liggen.


Hou er rekening mee dat het warm kan zijn in de filmruimte.

Er is geen airco. Trek luchtige kleding aan, en neem water mee.


Buiten de filmruimte is een café met een kleine kaart met drankjes en hapjes.

In dit café is ook een leestafel met een selectie boeken waaruit de quotes, zoals gebruikt in de film, afkomstig zijn. Deze boeken zijn ter plekke ook online te bestellen.


De Centrale Markthal is toegankelijk voor rolstoelen. In verband met een goede begeleiding ter plekke, verzoeken we je voorafgaand aan je bezoek aan Euphoria contact op te nemen met de kassa van het Holland Festival: [email protected] of tel 085-773 77 93 (ma, wo, vr, 15 - 19 uur, vanaf 1 juni alle dagen van de week). 



Nu te koop: unieke foto-editie van Euphoria - lees meer


Volledige credits Euphoria - klik hier


Achtergrond


Nadat de wereldpremière van de nieuwe, muzikale filminstallatie van filmmaker en videokunstenaar Julian Rosefeldt, Euphoria, in het Holland Festival van 2022 moest worden geannuleerd de filmopnames vonden deels plaats in Oekraïne en werden opgeschort na de Russische invasie is de voorstelling dit jaar gelukkig alsnog in het Holland Festival te zien. 

'Het is gemakkelijker om je het einde van de wereld voor te stellen dan het einde van het kapitalisme.'
filosoof Frederic Jameson

Rosefeldts nieuwe filminstallatie stelt de vraag waarom er tot op de dag van vandaag geen alternatief voor het kapitalisme lijkt te bestaan. Waarom blijft het zo moeilijk te weerstaan, zelfs voor mensen die zich bewust zijn van het destructieve karakter ervan? Rosefeldt: 'Kapitaal, geld en hebzucht zijn sleutelbegrippen van onze tijd. Het destructieve potentieel van een euforische, ongelimiteerde consumptiedrift en het zelden in twijfel getrokken motto van voortdurende economische groei ontvouwen zich vandaag de dag wereldwijd en grenzeloos.'

Teksten

Voor zijn eerdere werk Manifesto putte Rosefeldt uit de vele kunstenaarsmanifesten die in de 20e eeuw zijn geschreven. Met Euphoria maakt hij een soort cinematografische montage van zowel pro- als antikapitalistische teksten. Hij stelde een script samen met oneliners en langere fragmenten uit teksten van bekende economen, schrijvers, filosofen en dichters als Donna Haraway, Ayn Rand, Karl Marx, Socrates, Albert Einstein en vele anderen. De citaten worden gepresenteerd in echte en ingebeelde scènes van euforische productie en consumptie, waaronder een bankhal die zich vult met surrealistische danschoreografieën en acrobatiek, vijf dakloze mannen die economische theorieën bespreken en een lege supermarkt met een sluipende zingende tijger.

Extatische muziek
Voor dit project werkt Rosefeldt samen met componist Samy Moussa om originele muziek te creëren met een aanvullende compositie door Cassie Kinoshi en met vijf van de beste hedendaagse jazzdrummers: Terri Lyne Carrington, Peter Erskine, Antonio Sanchez, Eric Harland en Yissy Garcia. Het jeugdkoor, dat bestaat uit honderdveertig kinderen van het Brooklyn Youth Chorus die het publiek als levensgrote projecties omringen, functioneert als het koor dat in het klassieke Griekse theater commentaar levert, waarbij ze tekstfragmenten uit de dialogen en monologen in de centrale film herhalen. De drummers vertegenwoordigen de rusteloze machinerie achter het kapitalisme. Soms resulteert dit in een synchroon pulserende beat en op andere momenten in een veelheid aan ritmische patronen die met elkaar verweven zijn. De grote, cirkelvormige opstelling in de indrukwekkende Centrale Markthal zorgt voor een overweldigende ervaring waar je je als bezoeker volledig in kunt onderdompelen. 

Lees minder
  • © Julian Rosefeldt

  • © Julian Rosefeldt

  • © Julian Rosefeldt

  • © Julian Rosefeldt

  • © Julian Rosefeldt

  • Julian Rosefeldt, regisseur

    © Veronika Bures

  • © Ada Nieuwendijk

  • © Ada Nieuwendijk

  • © Janiek Dam

Credits

tekst Julian Rosefeldt regie Julian Rosefeldt geproduceerd door Julian Rosefeldt, Park Avenue Armory muziek Samy Moussa uitvoerend producent Wassili Zygouris uitvoerend producent Kiev Anastasiya Bukovska, Tatyana Kurmaz, Family Production uitvoerend producent New York Christian Detres, See The Tree Productions uitvoerend producent Sofia Konstantina Manolova, Solent Film camera Christoph Krauss decor Nadja Götze kostuums Daniela Backes, Bina Daigeler haar en make-up Julia Böhm, Katharina Thieme, Sonia Salazar-Delgado choreografie, bankscène Richard Siegal geluidsopname David Hilgers, Oliver Göbel, Ludwig Fiedler geluidsontwerp Thomas Appel montage Bobby Good dramaturgie Tobias Staab tekstcollage Julian Rosefeldt, Tobias Staab dramaturgisch consultant Janaina Pessoa regie-assistent Denis Sonin, Ires Jung casting Casandra Han concept muziek Julian Rosefeldt compositie Samy Moussa extra muziek Cassie Kinoshi dirigent Brooklyn Youth Chorus Dianne Berkun Menaker productie muziek Ed Williams, Dianne Berkun Menaker geluidstechniek muziekopname Isaiah Abolin cast Giancarlo Esposito, Virginia Newcomb, Ayesha Jordan, Kate Strong, Jeff Wood, Erik Hansen, Tim Williams, Jeff Burrell, Robert Bronzi, Rocio Rodriguez-Inniss, Dora Zygouri, Esther Odumade, Tia Murrell, Asa Ali, Luis Rosefeldt, Richard Siegal, Nena Sorzano, Corey Scott-Gilbert, Jared Brown en de stem van Cate Blanchett en Terri Lyne Carrington, Peter Erskine, Yissey Garcia, Eric Harland, Antonio Sanchez, Brooklyn Youth Chorus in opdracht van Park Avenue Armory co-opdracht Holland Festival, Ruhrtriennale, Rising: Melbourne in participatie met Weltkulturerbe Völklinger Hütte mede mogelijk gemaakt door een donatie van Robert Alten, Frank Arents, Richard de Baan, M. Been, Marieke Bemelman, Len van den Berg, Benien van Berkel, H.J. Biemond, Cornelie Bierens de Haan, Hein Bijl, Ellen Birnie, Norbert Bode, A. Bol, I.D.M. Booij, Montina Braaksma, J.J.M. Brakenhoff, Joris Brandt, Andre Broekmans, Marijke Brinkman, Tineke Brinks, Anke Brus, Ina Buitendijk, Carien Dagnelie, Luitje Douma, Koos van der Ende, Evelien Eshuis, Johan Geerts, Fienie Gerekink, Rob Gras, Yvonne Greuter, Erica Groet, A. van den Hanenberg, Sietze Haringa, Meike Hartelust, M.M. Hartman, Servaas Hensen, Jane van Herwijnen, Yasmin Hilberdink, Michael Jas, Jeroen Ketting, Rob Kloet, Kris Kohlstrand, Jory de Koning, Leonie Kruizenga, Johanna Kuijpers, Sophie Lambo, Erik Leferink, Ton Liefaard, Anne van der Linden-Taverne, Johnna Malpass, Pierre Mehlkopf, Ellen Meijerse, Rene Mendel, Evelyne Merkx, Marijke Naber, Martin Niemeijer, Annette Oostvogel-vangent, Yolande van Reijen, Peter Rijnsburger, Nelleke Sloos, G.P. van der Sman, Marianne Smit, Ingeborg Snelleman, Merlijn Snitker, J. Sparreboom, Eva de Swaan, Catherine ten Bruggencate, Peter Timmerman, Joseph Upham, A. van Veen, Sjoerd Vellenga, Theo Veltman, Lisa van de Ven, Wieke Verbeek, Hans Verdaasdonk, Niek Verhoeff, Eric Verouden, Willem Verstraaten, Annemiek van Vliet, Raymond van Vliet, May van der Vossen, Arie Vreugdenhil, Sabine Vroom, Barbara Vroom-Cramer, Egbert Wolf, Hans Wolff, Annette Zahn, Marja Zeegers, en donateurs die anoniem willen blijven

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door