Ga naar de hoofdcontent

Stemkunstenares Sofia Jernberg is geïnspireerd door het symfonische werk van Beethoven en de schilderkunst van Basquiat in een lyrisch concert met ritmisch complexe ingrediënten.


De Zweedse zangeres Sofia Jernberg stelde een concert samen met het schilderij Eroica I van de Amerikaanse kunstenaar Jean-Michel Basquiat als inspiratiebron. Basquiat ontleende de titel aan de derde symfonie van Beethoven, ook bekend als Eroica. Jernberg heeft een haat-liefdeverhouding met Beethoven en zijn erfgoed. Ze ziet Basquiats schilderij als een explosieve, spontane reactie, die de kern raakt van zowel compositie als improvisatie.


Sofia Jernberg is meer dan een zangeres. Haar stem is haar instrument en laat een innige band met zowel de klassieke traditie als de jazz avant-garde horen. Ook de taal en cultuur van haar geboorteland Ethiopië zijn terug te vinden in haar improvisaties. Voor dit concert stelde ze een ensemble samen met drie meesters van de improvisatie. Met bassist Petter Eldh speelt ze in Koma Saxo. Met saxofonist Kjetil Møster maakte ze recent deel uit van de groep The End met Mats Gustafsson. En met pianist Kit Downes vormde ze al eerder een succesvol duo. Jernberg trad in 2021 in het Holland Festival op in Pierrot lunaire van Marlene Monteiro Freitas; het optreden met Petter Eldh als Koma Saxo vormde afgelopen concertseizoen een hoogtepunt in het BIMHUIS. Nu is ze terug op gezamenlijke uitnodiging van het Holland Fesival en BIMHUIS productions.


'Ik stel me een lyrisch en helder geluid voor, zonder drums, met ritmisch complexe ingrediënten, waarbij nauwkeurig muzikaal vakmanschap essentieel is.'

— Sofia Jernberg

  • Sophia Jernberg, zangeres en componist

    © Saga Sigurdardottir

Credits

zang Sofia Jernberg bas Petter Eldh saxofoon Kjetil Møster piano Kit Downes productie Bimhuis foto Sofia Jernberg Jon Edergren foto Petter Eldh Francis Fuego  foto Kit Downes Alex Bonney

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door