Ga naar de hoofdcontent

Muziektheater, virtual reality en beeldende kunst komen samen in Eight. In dit nieuwe, innovatieve werk van Michel van der Aa gaat hij – na Holland Festivalproducties als de opera’s After Life en Sunken Garden en de digitale liedcyclus The Book of Sand – weer een stap verder in de toepassing van ‘mixed reality’. Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerde chronologische volgorde. Bezoekers, uitgerust met VR-bril en koptelefoon, bewegen zich één voor één door een installatie. Ze kunnen fysieke en virtuele objecten manipuleren en ontmoeten de vrouw op verschillende cruciale momenten in haar leven. Samen met zangeres en actrice Kate Miller-Heidke, het Nederlands Kamerkoor, decorontwerper Theun Mosk en een technisch team dat voor een adembenemende VR-ervaring zorgt, laat Van der Aa wederom zien en horen waarom hij een van de inventiefste componisten ter wereld is.

Alles om je heen is duisternis, een pad op de vloer is je enige aanknopingspunt. Je hoort voetstappen, een oude vrouw komt op je af. Ze reikt met haar hand in de zwarte ruimte. Een muur doemt op,

Alles om je heen is duisternis, een pad op de vloer is je enige aanknopingspunt. Je hoort voetstappen, een oude vrouw komt op je af. Ze reikt met haar hand in de zwarte ruimte. Een muur doemt op,

buigt mee met haar aanraking, en strekt zich uit tot een gekromde gang. Wanneer je de vrouw volgt, de bocht om, sta je plotseling oog in oog met haar jongere versie.

Met het monodrama One, het scenische celloconcert Up-close en de opera's After Life en Blank Out bewees componist Michel van der Aa zijn onbetwiste meesterschap als het gaat om het multimediaal muziektheater. Na eerdere Holland Festivalproducties als de 3D-opera Sunken Garden en de digitale liedcyclus Book of Sand gaat hij deze editie nog een stap verder. In de 'mixed-reality' liedcyclus Eight, geschreven voor zangeres-actrice Kate Miller-Heidke en het Nederlands Kamerkoor, vermengen muziek, poëzie, nieuwe media en installatiekunst zich tot een aangrijpende virtual reality-ervaring. De muziek die in de installatie te horen is, vormt de hoofdmoot van een nieuw album dat voorafgaand aan de wereldpremière van Eight wordt uitgebracht.

Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerd chronologische volgorde. Bezoekers, uitgerust met een virtual reality-bril en een koptelefoon, bewegen zich één voor één door een fysieke installatie (decorontwerper Theun Mosk), waarin fysieke gangen bijna ongezien overgaan in virtuele gangen waardoor een oneindige ruimte ontstaat. Onderweg liggen de herinneringen van de vrouw als interactieve hiërogliefen verspreid over de flexibele wanden, klaar om geactiveerd te worden.

Door een aanraking beginnen de muren te vibreren, in resonantie met de muziek. Steeds heviger totdat de wanden openbarsten.

Lees minder

Credits

compositie Michel van der Aa regie Michel van der Aa script Michel van der Aa decor Theun Mosk VR ontwerp Theun Mosk mezzo-sopraan Kate Miller-Heidke sopraan Livia Kolk actrice Vakil Eelman, Kate Miller-Heidke, Livia Kolk koor Nederlands Kamerkoor, Boudewijn Jansen VR Virtual Dutch Men 3D modelling Human Alloy dramaturgen Madelon Kooijman, Niels Nuijten muziek producenten Thijs de Vlieger (Noisia), Michel van der Aa kostuums Esmée Thomassen styling Esmée Thomassen uitvoerend producent Ellen van Bunnik ('n More) technische leiding Siemen van der Werf zakelijke leiding Rosita Wouda (doubleA Foundation) in opdracht van Holland Festival, Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence/Château La Coste, Beijing Music Festival, KunstFestSpiele Herrenhausen met steun van Fonds Podiumkunsten, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gieskes-Strijbis Fonds, AMMODO, Nederlands Kamerkoor and doubleA Foundation

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door