Ga naar de hoofdcontent

Regisseur Ricardo Bartís is in Buenos Aires een goeroe op het gebied van het onafhankelijke theater. In 1981 richtte hij zijn gezelschap Sportivo Teatral op, waar bijna alle goede acteurs van Argentinië inmiddels gewerkt hebben. Zijn werk is doordrenkt van de extreme politieke en maatschappelijke situatie in Argentinië tijdens de laatste dertig jaar. Bartís formuleert het zelf als volgt: “Als een samenleving achterlijk is, komt daaruit ook achterlijk theater voort.” De reële wereld buiten wordt in Bartís’ theaterwerk haast surreëel verbeeld. Ricardo Bartís is naast regisseur in Argentinië ook een bekend theater- en filmacteur. Met Donde Mas Duele (‘Waar het het meeste pijn doet’) komt hij voor het eerst met zijn gezelschap naar Nederland. Het stuk vertelt het verhaal van drie zusters en een zieke oude man die, opgesloten in een groot, oud huis in Buenos Aires, een oud familiedrama herhalen. Wanhopig proberen zij een eigen territorium te vestigen.

Het Holland Festival presenteert met Theater uit Buenos Aires twee gezelschappen uit Argentinië die niet te zien zijn in de ‘officiële’ theaters in Buenos Aires. In feite is het huiskamertoneel, te zien

Het Holland Festival presenteert met Theater uit Buenos Aires twee gezelschappen uit Argentinië die niet te zien zijn in de ‘officiële’ theaters in Buenos Aires. In feite is het huiskamertoneel, te zien

bij mensen thuis, in garages, zelfs in badkamers. Twee generaties theatermakers worden in deze producties gerepresenteerd: de generatie van de leermeester, vertegenwoordigd door Ricardo Bartís en de nieuwe generatie van de 27-jarige Federico León.

Lees minder

Credits

regie Ricardo Bartís spel María Oneto, Gabriela Ditchein, Analía Couceyro, Fernando Llosa muziek Carmen Baliero licht Jorge Pastorino productie Sportivo Teatral coproductie Holland Festival, Hebbel Theater Berlijn, Bonlieu Scène nationale d’Annecy, Festival d’Avignon, Théâtre National de Chaillot, Festival d’Automne à Paris