Ga naar de hoofdcontent

Europa verandert en blijft veranderen. Wat is er nog over van de Europese droom van eenheid? Het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, geroemd om zijn ge­ëngageerde werk, maakte bij het Hamburgse Thalia Theater een geheel tekstloze voorstelling over Europa anno nu. Het werk dat ze gebruiken is van de Oostenrijker Peter Handke en bestaat enkel uit regieaanwijzingen. Van de auteur kregen de makers toestemming om nieuwe scènes toe te voegen, waarin ze verwijzen naar de meest actuele Europese kwesties. Tientallen acteurs, dansers en een koor tonen in een biologerende reeks soms ultrakorte scènes het continent in al zijn diversiteit. Programmaboek

De openingsvoorstelling van het festival, Die Stunde da wir nichts voneinander wußten van het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, toont onder meer de diversiteit van en spanningen in het Europa van nu. In hun film As en Geld richten zij zich op politiek populisme. Regisseurs Milo Rau (The Dark Ages), Joël Pommerat (Ça ira (1) Fin de Louis), Wael Shawky (Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala) en de Oekraïense band DakhaBrakha duiken in het verleden en traceren de lijnen van de soms duistere geschiedenis van het continent. Uit het hart van Europa komt het collectief God’s Entertainment met een chauvinismecheck. Het Nederlandse Wunderbaum reageert in hun project The New Forest ook op actuele Europese problemen. Gedenkwaardig wordt de reünie van een groot Syrisch orkest voor Arabische muziek in Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests. Kunstenaars kunnen de wereld misschien niet veranderen, maar wel de manier waarop we naar die wereld kijken en erover denken.

 

De eerste helft van dit jaar is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Maar wat is er eigenlijk nog over van de Europese droom van eenheid? Een aantal kunstenaars in het Holland Festival onderzoekt actuele Europese kwesties in een reeks voorstellingen over het veranderende continent.

Lees minder

Het Holland Festival 2016 opent met Peter Handkes Die Stunde da wir nichts voneinander wußten, geregisseerd door het Estse regisseursduo Tiit Ojasoo en Ene-Liis Semper bij het Hamburgse Thalia Theater. Hun enscenering van het stuk speelt zich af op een plein in het hart van Europa.

Het Holland Festival 2016 opent met Peter Handkes Die Stunde da wir nichts voneinander wußten, geregisseerd door het Estse regisseursduo Tiit Ojasoo en Ene-Liis Semper bij het Hamburgse Thalia Theater. Hun enscenering van het stuk speelt zich af op een plein in het hart van Europa.

Peter Handkes stuk uit 1992 is gesitueerd op een niet nader bepaalde plek, een plein in een onbenoemd land. Het script bevat zestig pagina’s, maar geen van de personages spreekt met een ander. Handke geeft alleen regieaanwijzingen. We zien een plein dat bevolkt wordt door willekeurige passanten, honderden individuen die komen en gaan, allen met hun eigen verhalen, die allemaal hun eigen kleur geven aan de omgeving en zo hun sporen nalaten. 

 

Het Estse regisseursduo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo regisseerden Handkes stuk bij het Hamburgse Thalia Theater als momentopname van een plein in het hart van het nieuwe Europa. In de laatste twintig jaar zijn Europa en zijn bevolking sterk veranderd. Het openen van nationale grenzen binnen de Europese Unie en de digitale ontsluiting van de wereld brachten ons ook dichter bij de grenzen van aangrenzende continenten. Na de Wereldoorlogen kreeg Europa te maken met migranten en vluchtelingen, nieuwe politieke en religieuze conflicten binnen en buiten Europa, milieuproblematiek en, met dat alles samenhangend, de prangende vraag naar de eigen en de Europese identiteit. Deze veranderende wereldorde bracht Semper en Ojasoo ertoe Handkes stuk op het toneel te brengen. Dat doen ze met twintig acteurs van het Thalia Theater, aangevuld met een koor. 

 

De passanten die komen en gaan schrijven samen het verhaal van Europa. Ieder draagt zijn eigen details bij aan het grotere plaatje. Mensen ontmoeten elkaar en rennen langs elkaar heen, iemand valt op de grond, de straat wordt gereinigd, iemand is verliefd, een ander wordt de doorgang versperd, weer een ander loopt met zijn hoofd in de wolken of bidt tot een klaagmuur – het is een groot stadsplein waar mensen ieder met hun eigen motief toevallig samenkomen. De tijd gaat voorbij, het beeld verandert frame na frame. Toeschouwers zijn getuigen van een poëtische Europese utopie, die net zo absurd-komisch als destructief is. ‘Verklap niet wat je hebt gezien, blijf bij het beeld’, schreef Peter Handke zelf in zijn regieaanwijzingen. Zo kan iedere toeschouwer zelf uit de razend-korte scènes en de vele mensbeelden in het stuk zijn eigen essentie van het bestaan pikken. 

 

Ojasoo en Semper, die sinds 2005 de artistieke leiding vormen van het Teater NO99 in Tallin (Estland), staan bekend om hun grootschalige politiek-theatrale werk. Hun theatervoorstellingen analyseren vaak de recente geschiedenis van hun vaderland en onze hedendaagse wereldvisie. Al snel nadat ze als duo gingen samenwerken, werd hun werk ook buiten Estland opgemerkt en werden ze uitgenodigd op internationale festivals. In 2011 werkten ze voor het eerst bij het Thalia Theater tijdens het festival ‘Um alles in der Welt – Lessingtage’. Na de zeer politieke voorstellingen Fuck your ego! en Hanumans Reise nach Lolland, beide voor de kleine zaal-dependance van het Thalia Theater, maakten ze voor het grote Thalia-podium Die Stunde da wir nichts voneinander wußten. 

 

‘Dit is toneelspelen in zijn puurste vorm, gedanst, gehijgd, gelachen, gehuild, alleen zonder woorden’, schreef Spiegel Online. En Die Weltoordeelde: ‘Het regieduo Tiit Ojaso en Ene-Liis Semper uit Estland ontketenen op het toneel van het Thalia Theater een ware beeldenstorm. (…) Het twintigkoppige, energieke en virtuoze ensemble gaf alles en snakte na tweeënhalf uur naar adem. Ook het publiek kampte aan het eind met ademnood, maar dan van verbluffing.’

Lees minder

Credits

oorspronkelijk werk Peter Handke regie en toneelbeeld Tiit Ojasoo, Ene-Liis Semper muziek Lars Wittershagen choreografie Jüri Nael koorleiding Uschi Krosch dramaturgie Sandra Küpper productie Thalia Theater coproductie Haus der Kulturen der Welt onderdeel van 100 Jahre Gegenwart Journal in participatie met Thalia Theater Hamburg, Ruhrfestspiele Recklinghausen koor Uwe Behrmann, Benjamin Boresch, Andreas Bracht, Leonard Dziwisch, Erik Eschweiler, Jonas Graaf, Tobias Hechler, Thomas Hirsch-Hüffell, Norbert Kijak, Günter Kochan, Harald Lieber, Martin Mutschler, Stefan Puchta, Frank Tiedemann, Jürgen Weiler spelers Alicia Aumüller, Christoph Finger, Marina Galic, Julian Greis, Franziska Hartmann, Pascal Houdus, Matthias Leja, Peter Maertens, Dominik Maringer, Björn Meyer, Karin Neuhäuser, Jaak Prints, Sebastian Rudolph, Sven Schelker, Birte Schnöink, Rafael Stachowiak, Oda Thormeyer, Shiyue Chen, Ngai Fung Elvis Cheung, Jie Huo, Sohyun Jungm, Jasmin Luu, Duc-Nghia Ta, Xiuyong Lin, Rafael Warnke, Fusako Yamamori, Yencheng Ye dans Felicia Jackson, Issiaka Moussa, Joazi da Silva Licht Jan Haas

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door