Ga naar de hoofdcontent

Met haar onmiskenbaar eigen ('Bauschiaanse') stempel heeft zij de afgelopen decennia het danstheater tot ver over de Duitse grenzen wezenlijk beïnvloed.

Voor het tweede deel van de Brecht/Weill-avond Die sieben Todsünden/Fürchtet Euch nicht (1976) stelde Pina Bausch zelf een collage samen van de bekendste songs uit Mahagonny, Happy End, de Dreigroschenoper en het Berliner Requiem. De dansers zijn tegelijkertijd acteur en zanger. De scheiding tussen de afzonderlijke gebieden van het theater wordt opgeheven, de verschillende expressiemiddelen worden opgenomen in het danstheater.

 

Pina Bausch, al sinds 1973 leider van het Tanztheater Wuppertal, ontwikkelde halverwege de jaren zeventig een stijl waarbij steeds minder gedanst maar des te meer bewogen werd, waarbij het element van de herhaling (totdat uitputting nabij is) een belangrijke rol speelde, en die een hallucinerende kracht had. Bausch heeft sinds die tijd tal van thema's geïntroduceerd, maar de onderliggende problematiek is toch steeds die van de man-vrouw relatie, van de verhouding tussen de seksen, van de verborgen lusten en angsten die de mensen kwellen. Zoals een criticus heeft gezegd: 'De stukken van Pina Bausch zijn afwisselend een zoete droom en een klamme nachtmerrie.' Het Holland Festival brengt vijf van Bausch' choreografieën.

Credits

choreografie Pina Bausch uitvoering Tanztheater Wuppertal, Radio Kamerorkest dirigent Jan Horstmann tekst Bertolt Brecht muziek Kurt Weill enscenering Pina Bausch decor Pina Bausch, Rolf Borzik kostuums Rolf Borzik