Ga naar de hoofdcontent

Vrij geïnspireerd op het gelijknamige boek van Alexis De Tocqueville Een van de meest invloedrijke en controversiële theaterregisseurs in Europa is terug in het Holland Festival. Romeo Castellucci staat bekend om zijn radicale beeldtaal in groots gemonteerde voorstellingen. Voor Democracy in America laat hij zich inspireren door het traktaat uit 1835 van Alexis de Tocqueville, waarin de Franse filosoof vol ontzag kijkt naar de nog jonge, ontluikende Amerikaanse democratie. Castellucci situeert zijn voorstelling in een tijd die aan politiek voorafging. Hij zoekt naar de oorsprong van een vergeten ritueel, naar de primaire functie van het theater: als noodzakelijk en onverbiddelijk spiegelbeeld van de politieke arena, waarin alle lagen en vormen van de samenleving weerspiegeld worden. Een voorstelling die niet politiek wil zijn, maar discussie wil opwekken. Programmaboek

Regisseur Romeo Castellucci maakt dit jaar Democracy in America, naar het gelijknamige boek (1835) van De Tocqueville. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en ThomasBellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

 

We presenteren twee nationale theaterhuizen met elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen. Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

 

Een aantal festivalkunstenaars kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. De Franse filosoof Alexis de Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid. Ook zag hij de gevaren ervan.

Lees minder

Democracy in America is een nieuwe voorstelling van de Italiaanse theatermaker Romeo Castellucci. Het werk is geïnspireerd op het invloedrijke essay De la démocratie en Amérique (1835) van de Franse filosoof Alexis de Tocqueville (1805-1859). De Toqueville wordt

Democracy in America is een nieuwe voorstelling van de Italiaanse theatermaker Romeo Castellucci. Het werk is geïnspireerd op het invloedrijke essay De la démocratie en Amérique (1835) van de Franse filosoof Alexis de Tocqueville (1805-1859). De Toqueville wordt

gezien als de geestesvader van het moderne politieke liberalisme. In zijn tweedelige traktaat keek De Toqueville vol ontzag naar de prille democratische samenleving, die sinds de onafhankelijkheid in Amerika opbloeide uit een radicaal-evangelisch gelijkheidsideaal. Tegelijkertijd waarschuwde hij al voor de schaduwkanten van democratie, die kunnen leiden tot geweld. Zoals de tirannie van de meerderheid, de populistische retoriek die individuele vrijheden bedreigt, het gevaar van blind conformisme, en de spanning tussen gemeenschapsbelangen en individuele ambities. Ook in de Nieuwe Wereld bestond het risico dat de democratie zichzelf kon opheffen. 

 

Castellucci markeert met Democracy in America het moment waarop een politiek systeem volledig is uitgewerkt en er een nieuwe vorm van representatie moet worden gevonden. Zijn voorstelling is geen reflectie op de huidige politiek, aldus Castellucci. De voorstelling richt zich op het falen ervan, op het moment waarop de mens wordt gedwongen tot verandering. 

 

Castellucci staat wereldwijd bekend als schepper van een bijzondere vorm van beeldend theater. In de subtiele en complexe theaterkunst van zijn gezelschap Socìetas overheersen muziek, belichting, projecties, sculpturen, machines, schilderkunst en architectuur. Aan de basis liggen Castellucci’s ideeën over de ‘poëzie van de wreedheid’, waarbij – in de geest van Antonin Artaud (1896-1948) – onbenoembare gruwelijkheid wordt ingezet als transformerende kracht. Daarnaast richt hij zich op de klassieke Griekse tragedies. 

 

‘In het klassieke Griekenland dienden de tragedie en het theater als alter-ego en schaduw van de Atheense democratie,’ stelt Castellucci. ‘In het oude Griekenland bood het theater de mogelijkheid voor het publiek om, gedurende de voorstelling, zichzelf even buiten de grenzen van de democratie te plaatsen en keer op keer te luisteren naar de disharmonie van het bestaan, de klaagzang van hen die worden opgeofferd en niet gered kunnen worden door de politiek.’ 

 

Democracy in America is de vijfde productie van Castellucci op het Holland Festival, na zijn Shakespearebewerking Giulio Cesare (1998), de familievoorstelling Genesi, from the museum of sleep (1999), gebaseerd op het Bijbelboek Genesis, het muziektheaterstuk Il combattimento (2000), en On the Concept of the Face, Regarding the Son of God (2011), theater op basis van de renaissancistische schilderkunst.

Lees minder

Credits

regie, decor, licht, kostuums Romeo Castellucci vrij geïnspireerd op Alexis de Tocqueville, De la démocratie en Amérique tekst Claudia Castellucci, Romeo Castellucci muziek Scott Gibbons cast Olivia Corsini, Gloria Dorliguzzo, Evelin Facchini, Giulia Perelli, Stefania Tansini, Sofia Danae Vorvila en met Lois Alexander, Sofie Roels, Cecile Lassonde, Michele Even, Libby Ward, Audrey Aspers, Camilla Monga, Jeanne Collin, Elise Moreau, Viràg Arany, Roberta Ruggiero, Verona Verbakel, Anna Heuer-Hansen choreografische interventie Evelin Facchini, Gloria Dorliguzzo, Stefania Tansini, Sophia Danae Vorvila regieassistent Maria Vittoria Bellingeri repetitor Evelin Facchini sculpturen en mechanismen Istvan Zimmermann, Giovanna Amoroso kostuum realisatie Grazia Bagnaresi schoeisel Collectif d'Anvers stage manager Pierantonio Bragagnolo stage-hands Andrei Benchea, Giuliana Rienzi kleedster Elisabetta Rizzo technische regie Eugenio Resta technische productie Carmen Castellucci, Francesca Di Serio, Gionni Gardini, Daniele Magnani decorateur Silvano Santinelli choreografie geïnspireerd op de folk tradities uit Albanië, Griekenland, Botswana, Engeland, Hongarije, Sardinië lichttafel operator Andrea Sanson geluidtafel operator Paolo Cillerai fotograaf Guido Mencari hoofd productie Benedetta Briglia promotie en distributie Valentina Bertolino, Gilda Biasini met steun van Socìetas krijgt steun van Ministero Beni e Attività Culturali, Regione Emilia Romagna, Comune di Cesena productie assistent Giulia Colla administratie Michela Medri, Elisa Bruno, Simona Barducci economisch consult Massimiliano Coli productie Socìetas coproductie deSingel International Artcampus, Wiener Festwochen, Festival Printemps des Comédiens à Montpellier, National Taichung Theatre in Taichung, Holland Festival, Schaubühne-Berlin, Teatro Arriaga Antzokia de Bilbao, São Luiz Teatro Municipal, Peak Performances Montclair State University (NJ-USA), Le Manège, Ateliers du Festival d'Avignon, MC93 — maison de la culture de Seine-Saint-Denis Bobigny met medewerking van Théâtre de Vidy-Lausanne, Athene en Epidaurus Festival

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door