Obsessioneel, surrealistisch, macaber, bizar, wreed; zo zou je de wereld van de adolescent Frank kunnen omschrijven. Als onwettig kind leeft hij met zijn vader, mislukt en miskend dokter, op een eiland. Afgezonderd van normaal sociaal contact, heeft hij een eigen universum gecreëerd van moord, bizarre rituelen en wrede dierenoffers. Maar die wereld wordt bedreigd als hij hoort dat zijn broer Erik uit een psychiatrische inrichting is ontsnapt. In korte, steeds waanzinniger telefoongesprekken vertelt Erik dat hij het ouderlijk huis nadert. Met elke stap die hij dichterbij komt, wordt ook een deel van de verschrikkelijke familiegeschiedenis onthuld. De afwezigheid van de moeder, de medische experimenten van de vader, de lichamelijke verminking van Frank, Eriks confrontatie met de gruwelijke zinloosheid van het leven...
data
di 20 juni 2000 22:30
wo 21 juni 2000 22:30
do 22 juni 2000 22:30
vr 23 juni 2000 22:30
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
De debuutroman The Wasp Factory (1984) van Iain Banks is een meeslepende vertelling op de rand van het moreel draagbare, vol lichamelijke obsessies en apocalyptisch geweld. De Britse pers was vol lof over de literaire expressie en verbijsterd over de boosaardigheid en de wreedheid. 'Als deze lente een valser, wreder of onsmakelijker boek verschijnt zal me dat zeer verbazen. Maar het is even onwaarschijnlijk dat een beter boek wordt gepubliceerd. Een machtige verbeeldingskracht heeft het toneel betreden.' Mail on Sunday
De bewerking van De Wespenfabriek voor het Holland Festival betekent ook de voortzetting van de samenwerking tussen regisseur Guy Cassiers en Gerardjan Rijnders. Eerder leidde die tot de vernieuwende voorstelling Rotjoch. Die voorstelling oogstte mede door het gebruik van interactieve video veel lof en werd geselecteerd voor het Theaterfestival en De Keuze van de Schouwburg. Bij Rotjoch werd de buitenwereld in de vorm van woorden geprojecteerd; ook in De Wespenfabriek spelen videobeelden en geluiden van een andere, naderende wereld een belangrijke rol.
Guy Cassiers toont zich vanaf zijn eerste enscenering, Kaspar, tot en met Rotjoch gefascineerd door mensen die buiten de maatschappij staan. Mensen die niet voldoen aan de sociale normen. Frank uit De Wespenfabriek hoort thuis in die rij onaangepasten die door hun positie als buitenstaander een licht werpen op de donkere kant van het menselijk bestaan.