In De val van Mussolini worden toneel, mime, performance, muziek, machines, filmregistratie, slapstick en puur drama geheel in de eigen stijl van Dick Raaijmakers vermengd tot een unieke vorm van muziektheater.
data
wo 31 mei 1995 02:00
do 1 juni 1995 02:00
vr 2 juni 1995 02:00
za 3 juni 1995 02:00
zo 4 juni 1995 02:00
di 6 juni 1995 02:00
wo 7 juni 1995 02:00
do 8 juni 1995 02:00
vr 9 juni 1995 02:00
za 10 juni 1995 02:00
zo 11 juni 1995 02:00
di 13 juni 1995 02:00
wo 14 juni 1995 02:00
do 15 juni 1995 02:00
vr 16 juni 1995 02:00
za 17 juni 1995 02:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
De val van Mussolini is een bijzonder samenwerkingsproject tussen Theatergroep Hollandia, Toneelgroep Amsterdam en het Holland Festival, waarvoor de imposante Zuiveringshal van de Amsterdamse Westergasfabriek wordt ingericht als een Hollywood-studio anno 1930. In deze filmstudio vinden opnamen plaats van Night Owls, de eerste soundmovie van Laurel en Hardy. Dit verhaal vloeit naadloos over in de opnamen van een korte politieke film, waarin de vlucht en ondergang van Benito Mussolini in 1945 worden voorspeld. De val van de Italiaanse dictator wordt op zijn beurt 'geïnfiltreerd' door de komst van een arme Mexicaanse glazenier - El Vidriero -, een Slauerhoff-personage uit 1937. Zijn spectaculaire 'nederdaling' als Messias in de filmstudio bezorgt zowel het publiek als de acteur een onthullende ontknoping. In de bedrijvige studio, die ruwweg in tweeën wordt gedeeld door het domein van de 'regisseur' en de 'soundman', worden scènes zowel afwisselend als gelijktijdig opgebouwd en afgebroken. Dat gebeurt met behulp van stoommachines en andere archaïsche krachtwerktuigen, die een onontbeerlijke functie vervullen in de acties van de acteurs. De machine als acteur, de acteur als machine, zo ongeveer zou het motto van De val van Mussolini kunnen luiden.