Indrukwekkende productie van Brittens mystieke muziekdrama.
Curlew River van Benjamin Britten, dat in 1964 op het Holland Festival zijn Nederlandse première beleefde, wordt algemeen beschouwd als één van de grootse religieuze muziekdrama’s uit de twintigste eeuw. Het is een christelijke parabel gebaseerd op een Japans noh-theaterstuk en vertelt het hartverscheurende verhaal van een dwaze moeder die op zoek is naar haar verloren kind en moet ontdekken dat het jongetje bij de Curlew rivier is mishandeld en gestorven. Een gruwelijk lot dat de vrouw uiteindelijk alleen kan aanvaarden door zich tot God te keren. De nieuwe enscenering van de Franse regisseur Olivier Py houdt de toeschouwer van begin tot eind vast in een mystieke wereld van ondraaglijke pijn en goddelijke verlichting.
data
do 3 juni 2010 23:00
vr 4 juni 2010 23:00
informatie
-
Engels
-
Duur voorstelling niet bekend (zonder pauze)
Op 3 en 4 juni 2010 vindt in de Rabozaal van de Stadsschouwburg de Nederlandse première plaats van een nieuwe productie van Benjamin Brittens religieuze operaCurlew River. Deze productie wordt geregisseerd door Olivier Py, met decor en kostuums ontworpen door Pierre-André Weitz, en uitgevoerd door vier solisten en het ensemble en koor van de Opéra de Lyon onder leiding van Alan Woodbridge. Hoewel Curlew River al in 1964 te zien was op het Holland Festival, in de productie waarin het werk eerder dat jaar in Engeland in première was gegaan, is het relatief weinig in Nederland uitgevoerd. In die oorspronkelijke productie, die Britten zelf opzette voor zijn Aldeburgh Festival met The English Opera Group, vertolkte Peter Pears de hoofdrol van de Madwoman. De huidige productie werd door de toonaangevende Franse regisseur Olivier Py (ook directeur van het prestigieuze Odéon in Parijs) gemaakt voor het Edinburgh International Festival, en vorig jaar hernomen door de Opéra National de Lyon, die Curlew River nu opnieuw naar Amsterdam zal brengen. Deze uitvoeringen van Curlew River betekenen tevens de introductie in Nederland van de hier nog tamelijk onbekende regisseur Py.
Curlew River is gebaseerd op een Japans noh-theaterstuk dat Britten tijdens een reis naar Japan in 1956 te zien kreeg en dat diepe indruk op hem maakte. Het indringende verhaal handelt over de zoektocht van een moeder naar haar verloren kind. Librettist William Plomer vertaalde het oorspronkelijke Japanse verhaal in een christelijke parabel, gesitueerd rond het fictieve plaatsje Curlew River gedurende de middeleeuwen. De protagonist is, zoals in veel van Brittens muziektheater (bijvoorbeeld in Peter Grimes, Billy Budd en The Turn of the Screw), een buitenstaander: in dit geval de Madwoman, op zoek naar haar zoontje dat sinds een jaar wordt vermist. Bij het oversteken van de rivier vertelt de Ferryman haar over een jongen die een jaar eerder op die plek is gestorven, en wiens graf nu door de lokale bevolking vereerd wordt als een heilige plaats.
Het werk is de eerste van Brittens zogenaamde kerkparabels, een hedendaagse vorm van de middeleeuwse mysteriespelen. Hij schreef de opera als een relatief kort kamermuziekstuk, met een duur van circa 80 minuten, oorspronkelijk zonder dirigent. De cast van vier solisten en een klein vocaal ensemble bestaat, in de stijl van het traditionele noh-theater, uit alleen mannelijke zangers. Alle spelers zijn verkleed als monniken en betreden het podium aan het begin van het werk, samen met musici, in een statige processie; uit die sinistere, dolende anonimiteit treden de zangers vervolgens beurtelings naar voren om hun rol te spelen. De musici zijn gezeten tussen de pijlers van een stellage achter op het toneel. In de productie van Py worden de duistere kanten van het werk op de voorgrond geplaatst, onder meer door het religieuze vuur van de monniken een dubbelzinnige aura van dreiging mee te geven. De solisten in deze productie zijn tenor Michael Slattery als The Madwoman, bas Konstantin Wolff als The Abbot, bariton William Dazeley als The Ferryman, en bariton Ivan Ludlow als The Traveller. De pelgrims en The Spirit of the Boy krijgen gestalte door het koor, dat wordt gevormd door drie tenoren, drie baritons en twee bassen.