Ga naar de hoofdcontent

In Crowd, een stuk voor vijftien dansers, richt choreografe en regisseur Gisèle Vienne haar blik op de vele emoties die de mens rijk is, inclusief de onuitspreekbare. Ze bevraagt de ruimtes die de samenleving reserveert voor de expressie van deze emoties, op zo’n manier dat ze de gemeenschap niet schaden. Dezelfde vragen kunnen ook gesteld worden over de relatie tussen kunst en religie. Tijd en ruimte lopen door elkaar in deze choreografie, die verwijst naar een rave uit de vroege jaren negentig en waarin ze speelt met manipulatie van tijd en waarneming. Naast individuele verhalen tonen de dansers als groep hoe een samenleving geweld kan stimuleren en omzetten in een uiteindelijk positieve ervaring. De soundtrack is een collage van Peter Rehberg, een mix van dertig jaar elektronische muziekgeschiedenis en nieuw werk van het baanbrekende duo KTL (Rehberg en Stephen O’Malley). Crowd is een intieme dialoog met ons zelf.

De Oostenrijks-Franse theatermaakster, choreograaf en beeldend kunstenares Gisèle Vienne staat bekend om haar bedwelmende, toverachtige en tegelijk verontrustende producties. In haar

De Oostenrijks-Franse theatermaakster, choreograaf en beeldend kunstenares Gisèle Vienne staat bekend om haar bedwelmende, toverachtige en tegelijk verontrustende producties. In haar

voorstellingen en installaties verlegt ze de grens tussen schijn en realiteit door te spelen met de kracht van de suggestie. Daarmee ontsluit ze een andere wereld: die van onze angsten, droombeelden en geheimen. Waar we bang voor zijn, heeft tegelijkertijd een enorme aantrekkingskracht. In haar oeuvre focust Vienne zich op de duistere, unheimliche kanten van de mens, een fascinatie die ze deelt met haar samenwerkingspartner: de Amerikaanse controversiële schrijver Dennis Cooper, wiens teksten aan de basis liggen van veel van haar stukken.

 

Zo maakt ze eerder een toneelbewerking van Coopers novelle Jerk, een sombere en tegelijkertijd poëtische reconstructie van de waargebeurde delicten die de Amerikaanse seriemoordenaar Dean Corll met behulp van twee tieners in de jaren zeventig heeft gepleegd. Vienne giet dit in de vorm van een maniakale ‘solo for a puppeteer’, een monoloog van de moordenaar met behulp van een paar bedrieglijk zoet ogende handpoppen. In Kindertotenlieder komt een groep jongeren in een huiveringwekkend sneeuwlandschap bijeen voor een black metal concert, een herdenkingsritueel voor een jongen die door zijn beste vriend vermoord is. Met tien levensgrote poppen, vier dansers, een acteur en twee musici, Peter Rehberg en Stephen O’Malley, reconstrueert Vienne de moord vanuit verschillende perspectieven. 

 

Vienne verlegt in Crowd de ‘arena’ naar een negentiger jaren underground rave party. Zonder poppen dit keer, maar met vijftien jonge dansers die zich overgeven aan de technobeat. Op een desolaat leeg toneel, bedekt met compost en plastic afval, raakt de groep jongeren al dansend in een soort trance. Crowd wordt zo een hedendaags ritueel waarin spanning en agressie tot ontlading kunnen komen. Daarbij speelt Vienne opnieuw met de perceptie van de toeschouwer door die te beïnvloeden met ritmische verstoringen in muziek, licht en beweging. Dansers worden gevangen in het ingenieuze lichtontwerp van Patrick Riou, bewegingen vertragen of worden als geanimeerde gifjes herhaald, waardoor de aandacht onherroepelijk naar iedere danser apart wordt gestuurd. Hoewel er door de ravers niet hardop wordt gesproken, heeft elk personage zijn of haar eigen verhaal, subteksten die tastbaar worden in de manier waarop ze bewegen en zich tot de groep verhouden. 

 

De indivdiuele en collectieve emoties worden onderstreept door de soundmix van Peter Rehberg: harde, iconische tracks uit de jaren negentig (met veel Underground Resistance) en recent werk van het duo KTL - Rehberg en Stephen O’Malley. Waar het een de emoties van de groep als geheel uitlokt, roept het eigen zachtere werk juist de afzonderlijke intimiteit binnen de groep op. Confronterend en ontroerend - Crowd wordt zo een fascinerende reis door de nacht.

Lees minder

Credits

concept Gisèle Vienne choreografie Gisèle Vienne scenografie Gisèle Vienne assistent Anja Röttgerkamp, Nuria Guiu Sagarra uitvoering Marine Chesnais, Theo Livesey, Oskar Landström, Rémi Hollant, Vincent Dupuy, Sophie Demeyer, Sylvain Decloitre, Kerstin Daley-Baradel, Philip Berlin, Louise Perming, Katia Petrowick, Jonathan Schatz, Nuria Guiu Sagarra,  Tyra Wigg, Massimo Fusco mix, montage & playlist selection Peter Rehberg supervisie geluid Stephen O’Malley geluidstechniek Adrien Michel licht Patrick Riou dramaturgie Gisèle Vienne, Dennis Cooper productie Alma Office uitvoerende productie DACM coproductie Nanterre-Amandiers, Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne, Wiener Festwochen, Le Manège, scène nationale – Reims, Théâtre National de Bretagne, Centre Dramatique National Orléans, Loiret Centre, La Filature, BIT Teatergarasjen, Bergen met steun van CCN2 – Centre Chorégraphique national de Grenoble, CND Centre national de la danse, Ministère de la Culture et de la Communication, DRAC Grand Est, la Région Grand Est, Ville de Strasbourg, Institut Français, Nanterre Amandiers CND, Théâtre National de Bretagne

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door