Ga naar de hoofdcontent

City of Abstracts, een choreografische installatie van William Forsythe, richt het oog van de camera op de mensen in de stad. Mensen die over straat lopen, een museum binnengaan, ergens staan te wachten. Hun beeld wordt geprojecteerd op een groot scherm dat in de openbare ruimte hangt. Hun bewegingen worden omgezet in een dans van uitgerekte en verdraaide lichamen, van hoofden die verdwijnen en weer verschijnen. Als een spiegelpaleis op de kermis nodigt het geprojecteerde beeld niet alleen uit tot kijken, maar ook tot spelen en bewegen. Het laat de passanten zien in welke onopgemerkte choreografie ze al betrokken zijn. Zo wordt het publiek zelf performer in een abstracte werkelijkheid. City of Abstracts is te zien op de volgende locaties: Centraal Station Amsterdam (centrale hal): 4 t/m 28 juni, 10.30-16.00 / 19.00-24.00 Centrale Bibliotheek (entree): 6 t/m 28 juni, 10.00-22.00

Choreograaf William Forsythe wordt beschouwd als één van de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van de hedendaagse dans. Zijn werken hebben een nieuwe inhoud gegeven aan het klassiek ballet en het getransformeerd tot een dynamische 21e-eeuwse artistieke uitdruk¬kingsvorm. Forsythes visie op choreografie heeft zich altijd ontwikkeld in respons op de onomkeerbare eigentijdse innovaties in de podium¬kunsten en de beeldende kunsten, in architectuur en multimediakunst, terwijl hij tegelijkertijd op internationaal niveau aan de ontwikkeling van deze nieuwe vormen een belangrijke bijdrage heeft geleverd.

William Forsythe kreeg zijn dansopleiding in Florida en New York. Hij danste bij het Joffrey Ballet, alvorens te verhuizen naar Stuttgart waar hij in 1976 werd aangesteld als huischoreograaf bij het Stuttgart Ballet. Nadat hij een aantal jaren freelance choreograaf was voor grote gezel¬schappen in Europa en de Verenigde Staten werd hij in 1984 directeur van het Ballett Frankfurt, waar hij een aantal van zijn meest memorabele stukken choreografeerde, waaronder Artifact, Decreation en Kammer/Kammer, De laatste twee waren tijdens het Holland Festival te zien in 2008. William Forsythe heeft met de oprichting van The Forsythe Company in 2004 een nieuwe en flexibele setting gecreëerd waarin hij het rijk geschakeerde creatieve werk kan voortzetten dat hij met het Bal¬lett Frankfurt was begonnen.

Met zijn constante en betrokken gedrevenheid bij het ontwikkelen van alternatieve ontmoetingen met het publiek, maakt hij voorstellingen en installaties die hun weg reeds vonden naar theaters, publieke ruimtes, musea en cultuurhuizen over de hele wereld.

Forsythe heeft met zijn inzicht in de flexibiliteit en de mogelijkheden die inherent zijn aan de taal van de dans, alsook beeldende kunst, archi¬tectuur en digitale media, een grote invloed gehad op de wijze waarop er tegenwoordig over dans wordt gedacht.

In 1994 zorgde Forsythe voor een revolutie in het dansonderwijs met zijn computer-applicatie Improvisation Technologies. In 2009 kwam hij met een tweede software-gerelateerd dansprogramma Synchronous Objects for One Flat Thing, reproduced, een instrument dat inzicht geeft in de complexe structuren van choreografieën.

In 2010 stond Forsythe met zijn gezelschap in het Holland Festival met Angoloscuro. Datzelfde jaar werd hij door de Biennale di Venezia onderscheiden met een Gouden Leeuw voor levenslange verdienste, als erkenning voor zijn betekenisvolle bijdrage.

  • © Julian Gabriel Richter

  • © Julian Gabriel Richter

  • © Julian Gabriel Richter

  • © Julian Gabriel Richter

  • © Julian Gabriel Richter

  • © Julian Gabriel Richter

  • © Julian Gabriel Richter

Credits

choreografisch object van William Forsythe ontwikkeling videosoftware Philip Bußmann productieleiding Julian Gabriel Richter productie The Forsythe Company ondersteuning state of Saxony, City of Dresden, city of Frankfurt am Main, state of Hesse maker in residentie bij Hellerau European Center for the Arts Dresden, Bockenheimer Depot in Frankfurt am Main speciale dank aan Ms. Susanne Klatten in participatie met NS, Ngage media, Openbare Bibliotheek Amsterdam met dank aan Vapiano, Amsterdam