Ga naar de hoofdcontent

De Russische componist Mieczysław Weinberg (1919-1996) was een tijdgenoot en vriend van Sjostakovitsj. Honderd jaar na diens geboorte laten de Letse violist Gidon Kremer en zijn kamerorkest Kremerata Baltica zich door Weinbergs krachtige muziek inspireren tot een voorstelling die kijkt naar de opmerkelijke parallellen tussen nu en de vorige eeuw. De Chronicle of Current Events was een met de hand getypt, onafhankelijk tijdschrift in de Sovjet-Unie van de jaren zestig en zeventig, waarin de realiteit van het Sovjetleven onverbloemd werd getoond. De voorstelling bestaat uit muziek, performance en videobeelden, gemaakt door een groep Russische kunstenaars in samenwerking met regisseur Kirill Serebrennikov. Chronicle of Current Events gaat over het lot van de kunstenaar, over levensvragen en over de slachtoffers van het communisme en de Holocaust. Over hoe de heersende ideologie in een land het leven van kunstenaars kan beïnvloeden. download het programmaboek

De Russische componist Mieczysław Weinberg (1919-1996) was een tijdgenoot en vriend van Sjostakovitsj. Honderd jaar na diens geboorte laten de Letse violist Gidon Kremer en zijn kamerorkest Kremerata Baltica zich door Weinbergs krachtige muziek inspireren tot een voorstelling die kijkt naar de opmerkelijke parallellen tussen nu en de vorige eeuw. De Chronicle of Current Events was een met de hand getypt, onafhankelijk tijdschrift in de Sovjet-Unie van de jaren zestig en zeventig, waarin de realiteit van het Sovjetleven onverbloemd werd getoond. De voorstelling bestaat uit muziek, performance en videobeelden, gemaakt door een groep Russische kunstenaars in samenwerking met regisseur Kirill Serebrennikov. Chronicle of Current Events gaat over het lot van de kunstenaar, over levensvragen en over de slachtoffers van het communisme en de Holocaust. Over hoe de heersende ideologie in een land het leven van kunstenaars kan beïnvloeden. download het programmaboek

Part 1 / Spring

There are four sorrows in our world:

The first springtime woe,

But the sun shines brighter then

Helping flowers grow. 

 

1. Prelude No.13 from 24 Preludes op.100 for violin solo

2. Symphony No.21 “Kaddish”, op.152 - fragment 1

3. Piano piece from Children’s album, op.16

4. Sonata for double bass solo, op.108 - fragment 

 

Part 2 / Summer

The second sorrow summer brings:

We worry, feel less merry,

But in forests, dark and strange,

You’ll find tasty berries. 

 

 

1. Chamber symphony No.3, op.151 - movement 2

2. "Grief" from Song cycle Jewish Songs op.13

3. Piano Trio, op.24 - Aria

4. Music from the cartoon "Bonifacyj’s holidays"

 

Part 3 / Autumn

The third sorrow comes in fall,

Or autumn it is said,

But late summer, we all know,

Apples turn sweet red.

 

1. Chamber symphony No.2, op. 147 - Movement 2

2. Sinfonietta No.2, op.74 - Movement 2

3. Notturno from incidental music

 

Part 4 / Winter

The fourth sorrow: wind and chill,

Hard to breathe until

Springtime comes so very close

Bringing — springtime woes.

 

1. Piano Quintet op.18 - Movement 2

2. Symphony No.21 “Kaddish” - Fragment 2

3. Nocturne from Three early pieces

4. Prelude No.24 from 24 Preludes op.100 for violin solo

Lees minder

De Letse violist Gidon Kremer en Kremerata Baltica brengen met Chronicle of Current Events een hommage aan de honderd jaar geleden geboren Russisch-Poolse componist Mieczysław Weinberg,

De Letse violist Gidon Kremer en Kremerata Baltica brengen met Chronicle of Current Events een hommage aan de honderd jaar geleden geboren Russisch-Poolse componist Mieczysław Weinberg,

tijdgenoot van Dmitri Sjostakovitsj. De performers trekken aan de hand van Weinbergs muziek parallellen tussen de vorige eeuw en onze tijd. Chronicle of Current Events was ook de naam van het belangrijkste onafhankelijke, met de hand getypte tijdschrift in de Sovjet-Unie in de jaren 60 en 70, waarin de realiteit van het Sovjetleven werd weergegeven. In hun performance, die zijn wereldpremière beleeft op het Holland Festival, verenigen Kremer en zijn compagnons muziek en videobeelden.

 

‘Het idioom van Mieczysław Weinberg is hoogst emotioneel en eerlijk. Eerst leerde ik zijn muziek kennen, later ontdekte ik ook een persoonlijke overeenkomst: Weinbergs lot was op vele manieren gelijk aan dat van mijn vader, die ook veel heeft geleden onder de holocaust.

Het was mijn bedoeling om met Chronicle of Current Events het levensverhaal van Weinberg te vertellen via zijn muziek. Ik stelde me daarbij een semitheatrale productie voor. In mijn jeugd had ik een grote passie voor theater, ik droomde ervan om regisseur te worden.

Nu realiseerde ik me dat voor de serieuze bedoelingen die ik had met de hommage mijn vaardigheden en enthousiasme niet voldoende zouden zijn. Daarom heb ik hulp gezocht en de voortreffelijke regisseur Kirill Serebrennikov benaderd met mijn eigengemaakte script. Kirill stelde voor om het verhaal op een andere manier te vertellen, door het slaan van een brug naar onze tijd, en direct zag ik de kracht en de mogelijkheden van zijn benadering. Hij plaatst het gegeven in een ander, sterker licht.

Kirill suggereerde een samenwerking met zijn assistenten en studenten, en daarmee stemde ik in nadat ik hen in Moskou had ontmoet. Voor Chronicle of Current Events werken we samen met Valery Pecheykin, Artyom Firsanov and Daniil Orlov.

In Chronicle of Current Events voeden muziek en video elkaar, maar niet op de gebruikelijke manier waarop muziek begeleidt wat er op het doek te zien is, zoals in beroemde klassieke kunstwerken als Pantserkruiser Potjomkin van regisseur Sergey Eisenstein of Dr. Mabuse van regisseur Fritz Lang. In ons project komt Weinbergs muziek op de eerste plaats. Ze vormt een inspiratiebron voor de videokunstenaars, en stelt hen in staat om onze tijd te weerspiegelen.

De muziekkeuze bij Chronicle of Current Events, die ik zelf heb gemaakt, zal live uitgevoerd worden, en bestaat uit delen van symfonieën voor kamerorkest en wat filmmuziek van Weinberg naast solowerken en kamermuziek.

Mijn persoonlijke wens is om publiek aan te spreken dat open van geest is, en een beroep te doen op ieders hart en verbeeldingskracht. Ik wil mensen eraan herinneren, door middel van muziek en beeld, dat er veel onrecht in onze wereld is. Daarvoor probeer ik enige empathie te wekken.'

 

- Gidon Kremer

Lees minder

Credits

muziek Mieczysław Weinberg video Artem Firsanov, Aleksey Venzos, Valeriy Pecheykin curator Kirill Serebrennikov uitvoering Kremerata Baltica chamber orchestra, Gidon Kremer geproduceerd door Holland Festival, Berlin Konzerthaus, Leipzig Gewandhaus, Kremerata Baltica

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door