Moved by the Motion bewerkt de beroemde tragedie Carmen, oorspronkelijk geschreven door Prosper Mérimée en door Georges Bizet omgevormd tot een van de meest iconische opera's aller tijden. Het verhaal van Carmen is op talloze manieren aangepast, inspireerde de populaire cultuur en is in het collectieve geheugen opgenomen als controversieel. Carmen is een rebelse vogel, een zwerver, een oplichtster, een fabrieksarbeider, een meertalige, van gedaante wisselende minnares, stateloos en onbestuurbaar.
In samenwerking met schrijvers Sophia Al-Maria en Fred Moten graaft Moved by the Motion de gelaagde erfenis van Carmen op en ontwikkelt het canonieke materiaal verder. De originele partituur van Bizet is verweven met muzikale interventies van componisten Andrew Yee en Asma Maroof om zo een hybride opera-theaterstuk te creëren. Door naadloos gebruik te maken van taal, beweging, beeld en zang realiseert Moved by the Motion een genre-overschrijdende bewerking, die de thema's die Carmen belichaamt – liefde, verlies en bevrijding – opnieuw interpreteert.
‘Carmen is van niemand en van iedereen. Ze is alles wat haar scheppers vreesden én alles wat ze verlangden. Wat toen een bedreiging was voor hen, is nu een inspiratie voor ons.’
- Wu Tsang
data
zo 23 juni 2024 20:00
prijzen
- standaard vanaf € 25
- CJP/student/scholier € 13
informatie
-
Duits, Frans, Spaans boventiteling: Engels, Nederlands
-
3 uur (met 1 pauze)
Zaterdag 4 mei ging Carmen van Wu Tsang in Zürich in première. De reacties waren laaiend.
Donderend applaus voor een queer Carmen met een zombie.
Moved by the Motion (...) kreeg een staande ovatie voor hun zeer vrije versie van "Carmen". (...) De expressieve beeldtaal maakt het duidelijk: huisregisseur Wu Tsang laat de opera van George Bizet beginnen bij het brute einde. (...) De ronduit verbluffende Franse mezzosopraan Katia Ledoux (...) is zonder twijfel het hart en hoogtepunt van de avond. Haar aria's en haar duetten met de al even innemende Amerikaanse tenor Ryan Capozzo als de verliefde Don José zijn teder, wild en ontroerend. - Tages Anzeiger
In het Schauspielhaus Zürich heeft Wu Tsang een onaangename mannelijke fantasie centraal gesteld in "Carmen". Dit is geweldig theater.
Carmen is representatief voor de duizenden vrouwen die door hun man zijn vermoord - of als fantasie van een sterke vrouw die vermoord moet worden. (...) De dood is alomtegenwoordig. Vanaf het allereerste begin. - Neue Zuricher Zeitung
Deze voorstelling is een samenwerking tussen Holland Festival en Carré, dit heeft invloed op de manier waarmee wij omgaan met uw persoonsgegevens. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier voor om het privacy statement van Holland Festival te bekijken en hier voor het privacy statement van Carré.