Ga naar de hoofdcontent

Das Fräulein von Scuderi (1819) van E.T.A. Hoffmann, een van de eerste detectiveverhalen, heeft door de jaren heen dermate tot de verbeelding gesproken dat er talloze hoorspel-, theater- en filmversies van zijn gemaakt. In 1926 vervaardigde Ferdinand Lion een libretto voor Paul Hindemiths Cardillac. Het was de eerste avondvullende opera van de jonge componist en direct een voltreffer. Hindemith bevond in zich in zijn Sturm und Drang-periode en zocht naar een manier om te breken met de zijns inziens overdadige laatromantiek van figuren als Richard Strauss. Het verhaal past bij de hang van veel jarentwintigkunst naar het expressionistische en bizarre: een psychopathische goudsmid vermoordt zijn klanten om zijn juwelen weer terug te krijgen. Hindemiths overrompelende partituur wordt gekenmerkt door een classicistische aanpak. Helders is de instrumentatie, relatief klein de orkestbezetting (met saxofoon!) en zeer prominent het aandeel van het koor. Met Cardillac – in oorspronkelijke versie (in 1952 maakte de componist een bewerking) – besluit het Holland Festival een reeks met onbekende operameesterwerken uit het begin van deze eeuw.

Credits

muziek Paul Hindemith libretto Ferdinand Lion gebaseerd op werk van E.T.A Hoffmann concertuitvoering Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor instudering Martin Wright coproductie Matinee op de vrije zaterdag, Holland Festival dirigent Edo de Waart cast John Bröcheler (Der Goldschmied Cardillac), Christine Brewer (Die Tochter), Barry Ryan (Der Offizier), Robert Holzer (Der Goldhändler), Donald Litaker (Der Kavalier), Christa Pfeiler (Die Dame), Leo Geers (Der Führer der Prévôté)