Ga naar de hoofdcontent

De Franse Revolutie is uitgebroken. Een samenleving raakt verlamd door angst, xenofobie en toenemende geweldsuitbarstingen, terwijl een groep parlementariërs zich verzamelt in het theater om te strijden over de basis van deze samenleving: de democratie. Er laaien verhitte discussies op en u zit er middenin. Het is alsof u op de publieke tribune van het parlement zit ten tijde van de Franse Revolutie. Pommerat toont het debat zelf, ontdaan van zijn historische decor in een uiterst actueel stuk met een strakke vormgeving en hedendaags taalgebruik. Ça ira (1) Fin de Louis is een enerverende voorstelling met levendige discussies en talloze parallellen naar het huidige Europa. Politiek en actueel theater van de in eigen land veel geprezen Franse regisseur Joël Pommerat, nu de eerste keer in Nederland. Programma

De Franse Revolutie is uitgebroken. Een samenleving raakt verlamd door angst, xenofobie en toenemende geweldsuitbarstingen, terwijl een groep parlementariërs zich verzamelt in het theater om te strijden over de basis van deze samenleving: de democratie. Er laaien verhitte discussies op en u zit er middenin. Het is alsof u op de publieke tribune van het parlement zit ten tijde van de Franse Revolutie. Pommerat toont het debat zelf, ontdaan van zijn historische decor in een uiterst actueel stuk met een strakke vormgeving en hedendaags taalgebruik. Ça ira (1) Fin de Louis is een enerverende voorstelling met levendige discussies en talloze parallellen naar het huidige Europa. Politiek en actueel theater van de in eigen land veel geprezen Franse regisseur Joël Pommerat, nu de eerste keer in Nederland. Programma

De openingsvoorstelling van het festival, Die Stunde da wir nichts voneinander wußten van het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, toont onder meer de diversiteit van en spanningen in het Europa van nu. In hun film As en Geld richten zij zich op politiek populisme. Regisseurs Milo Rau (The Dark Ages), Joël Pommerat (Ça ira (1) Fin de Louis), Wael Shawky (Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala) en de Oekraïense band DakhaBrakha duiken in het verleden en traceren de lijnen van de soms duistere geschiedenis van het continent. Uit het hart van Europa komt het collectief God’s Entertainment met een chauvinismecheck. Het Nederlandse Wunderbaum reageert in hun project The New Forest ook op actuele Europese problemen. Gedenkwaardig wordt de reünie van een groot Syrisch orkest voor Arabische muziek in Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests. Kunstenaars kunnen de wereld misschien niet veranderen, maar wel de manier waarop we naar die wereld kijken en erover denken.

 

De eerste helft van dit jaar is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Maar wat is er eigenlijk nog over van de Europese droom van eenheid? Een aantal kunstenaars in het Holland Festival onderzoekt actuele Europese kwesties in een reeks voorstellingen over het veranderende continent.

Lees minder

Met zijn nieuwe voorstelling Ça ira (1) Fin de Louis duikt de Franse regisseur en theatermaker Joël Pommerat in de geschiedenis van de Franse Revolutie. Zijn vertelling is geïnspireerd door de gebeurtenissen in 1789, toen het Franse volk de koninklijke macht omverwierp en het heft in eigen handen nam. Wat bracht al die individuen ertoe om en masse de macht aan te vallen?

Met zijn nieuwe voorstelling Ça ira (1) Fin de Louis duikt de Franse regisseur en theatermaker Joël Pommerat in de geschiedenis van de Franse Revolutie. Zijn vertelling is geïnspireerd door de gebeurtenissen in 1789, toen het Franse volk de koninklijke macht omverwierp en het heft in eigen handen nam. Wat bracht al die individuen ertoe om en masse de macht aan te vallen?

En welke gevolgen had dat voor hun leven, hun land, voor Europa? 

 

Pommerat noemt Ça ira een duik in het hart van een politieke en menselijke geschiedenis die de fundering vormt van onze hedendaagse samenleving. Nadrukkelijk heeft hij het daarin over het proces dat gewone mensen, individuen, ertoe brengt een revolutie te ontketenen. Dat interesseert hem veel meer dan de grote mannen die een rol speelden in dat verhaal. 

 

‘De problemen die spelen laaien ook in 2015 op,’ schreef de Financial Times na het zien van de vier uur durende voorstelling. ‘Starheid, investeerders die het land ontvluchten, de legitimiteit van een overheid die handelt tegen de wensen van haar bevolking in. (…) Ça ira heeft de bekoring van een kanarie in de kolenmijn die Europa op het moment is. De enige zorg is dat te weinig mensen het zullen zien.’ 

 

Voor Joël Pommerat, die in 1997 zijn Compagnie Louis Brouillard oprichtte, is het theater een plaats waar het leven kan worden onderzocht en ervaren. De waarheid staat niet vast; een groot deel van onze kijk op de wereld wordt door verbeelding, geloof en opvattingen bepaald. In het werk van Compagnie Louis Brouillard ligt dan ook grote nadruk op onze perceptie, zowel die van de acteurs als van de toeschouwers. Angst en diepste gevoelens zijn vaak terugkerende thema’s, omdat die voor Pommerat inherent zijn aan het leven – de mens wordt in een wereld geplaatst waarvan hij de contouren niet kent, in een situatie waarvan hij de oorsprong en eindigheid niet kent, en begeeft zich dus constant in het duister. Maar dat duister is ook, toont Pommerat, de plek waar de verbeelding kan ontstaan. 

 

Zelf is hij van die menselijke verbeeldingskracht een uitgesproken exponent. Zijn voorstellingen zijn tegelijk intiem en spectaculair, rijk aan beelden en sensaties, muziek en klanken, licht en donker. Het is dat onzekere duister van waaruit elke scène vertrekt en dat licht werpt op het bestaan – tot er weer een nieuwe duisternis invalt.

Lees minder

Credits

een voorstelling van Joël Pommerat toneelbeeld, licht Eric Soyer kostuums, beeldonderzoek Isabelle Deffin geluid François Leymarie, Grégoire Leymarie dramaturgie Marion Boudier artistieke medewerking Marie Piemontese, Philippe Carbonneaux assistentie David Charier assistent mise en scène Lucia Trotta historisch advies Guillaume Mazeau technische leiding Emmanuel Abate constructie décor Thomas Ramon/Artom, les ateliers de Nanterre-Amandiers lichtregie Julien Chatenet, Gwendal Malard geluidsregie Grégoire Leymarie kleedsters Siegrid Petit-Imbert, Lise Crétiaux met Saadia Bentaïeb, Agnès Berthon, Yannick Choirat, Éric Feldman, Philippe Frécon, Yvain Juillard, Anthony Moreau, Ruth Olaizola, Gérard Potier, Anne Rotger, David Sighicelli, Maxime Tshibangu, Simon Verjans, Bogdan Zamfi regie plateau Jean-Pierre Costanziello, Mathieu Mironnet, Pierre-Yves Le Borgne productie Compagnie Louis Brouillard coproductie Nanterre-Amandiers, Centre Dramatique National, Le MANEGE-MONS, Capitale européenne de la Culture, Théâtre National/Bruxelles, ESACT/Liège, Mostra Internacional de Teatro/Sao Paulo, les Théâtres de la Ville de Luxembourg, MC2/Maison de la Culture de Grenoble, La Filature, Théâtre du Nord/CDN Lille-Tourcoing-Nord-Pas-de-Calais, FACM/Festival théâtral du Val d’Oise, L’apostrophe/Scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d’Oise, Centre National des Arts/Ottawa, Le Rive Gauche/Scène conventionnée de St Etienne du Rouvray, Bonlieu/Scène nationale d’Annecy, Théâtre de Loire-Atlantique/Nantes, Espace Malraux/Scène nationale de Chambéry et de la Savoie, Le Grand Théâtre de Luxembourg, Le Volcan – scène nationale du Havre, Théâtre National Populaire, Célestins – Théâtre de Lyon met steun van SACD

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door