In deze tijden waarin het nationalisme weer de kop opsteekt in Europa, zet de Belgische choreograaf en regisseur Alain Platel een grootschalig project op de planken om de ‘gevaarlijke schoonheid’ van de massa te onderzoeken. Het 150-koppige koor en orkest van het Teatro Real uit Madrid brengen in een levend tableau de muziek van Verdi en Wagner ten gehore. Daartegenover staan tien dansers van les ballets C de la B, die de individualiteit vertegenwoordigen. Onder meer geïnspireerd door de bestseller De welwillenden van Jonathan Littell vraagt de voorstelling naar de verantwoordelijkheid van het individu in de groep en hoe wij als 21e-eeuwse toeschouwers omgaan met de onweerstaanbare emotionaliteit die blijft spreken uit de koren van Wagner en Verdi. In dit fragment wordt choreograaf en regisseur Alain Platel geïnterviewd door presentatrice Sarah Meuleman en zien we vervolgens een fragment uit de voorstelling zelf.
Het beeldmateriaal komt uit het televisieprogramma ‘Holland Festival, opgenomen door de toenmalige NPS, uitgezonden op 01/06/2012 en is verkregen uit het beeldarchief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.