Ga naar de hoofdcontent

Sinds 1991 ontwikkelt Merce Cunningham zijn choriografieën op de computer. Voor BIPED (1999) werd hij geassisteerd door computerkunstenaars Paul Kaiser en Shelley Eshkar. Cunningham projecteerde de digitale beelden van drie dansers op schermen. De 'live'-dansers op het toneel dansen met de projecties van hun alterego's. 

 

Naast BIPED wordt Summerspace uitgevoers, een 'avant-garde klassiker' uit 1958. Het stuk vormt een mijlpaal in de ontwikkeling van de moderne dans en is door gerenommeerde gezelschappen als het New York Ballet op het repertoire genomen.

Choreograaf Merced Cunningham werd beschouwd als een zeer begaafd danser, die zijn talenten vergooide aan frivole, zelfs perverse, bewegingsexperimenten. Inmiddels is zijn status als

Choreograaf Merced Cunningham werd beschouwd als een zeer begaafd danser, die zijn talenten vergooide aan frivole, zelfs perverse, bewegingsexperimenten. Inmiddels is zijn status als

hoofd van de modernistische stroming in de dans onbetwist. Cunningham stichtte zijn eigen gezelschap in 1953 en werkte vanaf het eerste moment samen met toonaangevende componisten en kunstenaars als John Cage, David Tudor, Robert Rauschenberg, Frank Stella en Andy Warhol. Zijn choreografieën staan op het repertoire van gezelschappen over de hele wereld.

Lees minder

Credits

ontwerp Paul kaiser, Shelley Eshkar, Aaron Copp, Suzanne Gallo choreografie Merce Cunningham muziek Gavin Bryars, Morton Feldman decor en kostuums Robert Rauschenberg dans Merce Cunningham Dance Company coproductie Gastprogrammering Het Muziektheater, Holland Festival