Ga naar de hoofdcontent

Bianca van der Schoot

Profiel

Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot werken al samen sinds ze in 1999 afstudeerden aan de mime-afdeling van de Theaterschool Amsterdam. Het duo creëert expressieve, fysieke, gedurfde en visuele theatrale installaties die draaien om de strijd en uitdagingen waarmee mensen worden geconfronteerd in de door media aangedreven wereld van vandaag. Ze zoeken naar de relevantie van theater in de 21e eeuw en richten zich op de ontwikkeling van nieuwe theatrale vormen en idiomen, die ruimte en betekenis geven aan onze posthumaniteit en aan de flexibele en meervoudige identiteiten die daaruit voortkomen. 


Visual statements

Vanaf 2011 werkten Boogaerdt en Van der Schoot aan de serie Visual Statements. Geïnspireerd door het werk van Guy Debord en zijn boek La Société du spectacle, bevragen ze in deze serie de spektakelsamenleving. Door de dominante rol van beeldcultuur zijn we toeschouwers geworden van ons bestaan, waarin representatie belangrijker lijkt dan wat ‘echt’ is. De serie bestaat uit vijf voorstellingen: Bimbo, Small World, Spectaculaire Voorstelling, Hideous (wo)men (een samenwerking met regisseur Susanne Kennedy) en The Immortals.


Samenwerking met Susanne Kennedy

In 2016 treden Boogaerdt en Van der Schoot toe als kernmakers binnen het artistieke team van Theater Rotterdam. Sindsdien werken zij in Rotterdam en in Berlijn, waar zij bij de Volksbühne co-creëren met regisseur Susanne Kennedy. De artistieke dialoog met Susanne Kennedy krijgt na Hideous (wo)men een vervolg met ORFEO, een radicale bewerking van Monteverdi’s opera Orfeo, op de Ruhrtriennale in 2015 in samenwerking met Solistenensemble Kaleidoskop. Voor de Volksbühne in Berlijn maken Boogaerdt en Van der Schoot met Susanne Kennedy drie producties samen: Women in Trouble (2017), Coming Society (2019) en Ultraworld (2020).


Future Fossils

In 2019 startten Boogaerdt en Van der Schoot met de nieuwe serie Future Fossils. De serie bevraagt wat het betekent om kunst te maken in ‘the non-human era’, een tijdperk waarin de mens niet langer de maat der dingen is. De performance Headroom was het eerste deel van de serie, gevolgd door Botanical Wasteland, een co-creatie met Touki Delphine: een meervormig kunstproject over digitale wezens in een ‘niet-menselijk’ tijdperk. Hierop volgden ANTIBODIES in 2020 en Fremdkörper in 2021.

Past events

  1. 2021

    overview.genre.installatie |het HEM
  2. 2016

    context |Festivalcentrum Stadsschouwburg