Ga naar de hoofdcontent

Before I Sleep

dreamthinkspeak, Tristan Sharps

Buiten is het een kantoor aan de Amsterdamse Zuidas. Binnen kom je terecht in een wereld waar het oude wordt vermorzeld door het nieuwe en de toekomst onzeker is. Een wereld die werd gecreëerd door het Engelse dreamthinkspeak. Artistiek leider Tristan Sharps baseerde zijn mix van installatie, film en theater op De Kersentuin van Tsjechov. De oude bediende Firs dwaalt hier als enige nog rond, ontwricht in de tijd, op zoek naar rust. Zo leidt hij ons van het Oude Rusland naar een zeer eigentijdse omgeving, een reis die door honderd jaar en over vijfduizend vierkante meter vloeroppervlak voert en je doet beseffen wat het betekent te verdwalen in de wereld en de tijd. NB: het betreft een doorlopende voorstelling. Het publiek wordt om de 5 minuten in kleine groepjes binnen gelaten.

data

do 9 juni 2011 00:00

t/m

za 25 juni 2011 00:00

informatie

  • Duur voorstelling niet bekend (zonder pauze)

In een kantoortoren (FOZ-gebouw) aan de Amsterdamse Zuidas leidt het Britse locatietheatergezelschap dreamthinkspeak van regisseur Tristan Sharps de toeschouwer binnen in een droomachtige wereld van verandering, waar de krachten van het nieuwe op het oude botsen. Met behulp van performance, installatie, video en geluid wordt de bezoeker door een reeks van landschappen, vergezichten, scènes en situaties geleid. Het is een reis die je doet beseffen wat het betekent te verdwalen in een wereld die je niet meer herkent. Before I Sleep is geïnspireerd op het tragikomische stuk De Kersentuin van Anton Tsjechov. Daarin laat Tsjechov zien hoe mensen op verschillende manieren omgaan met een veranderende wereld. De een steekt zijn kop in het zand, de ander maakt slim gebruik van nieuwe kansen en een derde moet simpelweg machteloos toekijken zonder iets te kunnen doen. 

 

Synopsis 

De Kersentuin gaat over de oud-aristocratische familie Ranevsky. In hun grote landhuis, omringd door een eeuwenoude kersenboomgaard, komen zij bijeen om te beslissen wat te doen aan de hoogoplopende schulden waardoor het familiebezit geveild dreigt te worden. De zakenman Lopachin stelt een reddingsplan voor waarbij de kersenbomen omgehakt moeten worden om plaats te maken voor vakantiehuisjes. Maar de familie en vooral de matriarch van de familie, Ljoebov Ranjevskaja, wil daar absoluut niet aan; de kersenboomgaard maakt het landgoed immers zo uniek en vertegenwoordigt de onbezorgde jeugd die ze hier doorbracht. In plaats van te handelen, klampen de familieleden zich vol melancholie vast aan het gelukkige verleden of verliezen zij zich in onhaalbare toekomstvisioenen. Uiteindelijk moet het landgoed toch verkocht worden en vertrekken de personages een voor een om elders een nieuw leven op te bouwen. Alleen de oude bediende Firs blijft achter. Firs is moe en ziek, kan zich niet verzoenen met de nieuwe tijd, hij wordt per ongeluk opgesloten als iedereen vertrekt. 

 

In het kantoorpand aan de Amsterdamse Zuidas is het Firs die nog steeds ronddwaalt in de enorme ruimte. Hij is eigenlijk op zoek naar een plek om te rusten, maar telkens moet hij nieuwe bezoekers verwelkomen in zijn wereld die op instorten staat. Zo leidt hij ons van het oude Rusland naar het nieuwe millennium. Het is een wandeling door een reeks van fantasierijke landschappen, scènes en situaties, een tot in detail uitgewerkt geheel van beeld en geluid, waar achter de schermen zo’n vijftig mensen aan werken. De bezoeker belandt in een wereld waar verandering onvermijdelijk lijkt, terwijl de meesten van ons geen grip op het proces hebben. De voorstelling staat stil bij wat wij verliezen in onze vernieuwings- en consumptiedrang. Zal die nieuwe wereld eigenlijk wel een betere wereld zal worden, en kiezen we toch voor verandering, hoewel we geen idee hebben wat de toekomst brengt? Het gebouw wordt een prisma waarin de oude wereld van Tsjechov licht werpt op onze eigen samenleving. Door de wandeling die de bezoeker maakt door beelden van de 20e eeuw en van de 21ste eeuw maakt hij tegelijk ook een reis door zijn eigen hoofd en zijn eigen leven, en wordt hij, ronddwalend in de tijd, geconfronteerd met vragen over onze eigen toekomst, over ons consumentisme en de duurzaamheid van ons moderne leven.

  • © martinvanwelzen

  • © martinvanwelzen

  • © martinvanwelzen

  • © martinvanwelzen

Credits

regie Tristan Sharps film Tristan Sharps ontwerp Tristan Sharps hoofd timmerwerk Eddie Crowther 3D modellering Clare Grotefeld toneelbeeld Tabby Riley architectuurmodellering Richard Smith, Graham Hubbard poppenhuismodellering Claire Hoskin, Pete Marsh kostuumontwerp Berthe Fortin muziek Max Richter geluid Pendle Poucher ontwerpassistent Lauren Pratt cast Joop Schenk, Katarina Justic, Anka Pajor, Georges Devdariani, Galyna Kyyashko, Anne Katic, Vitali Usanov, Karolina Joniec, Marynka Nicolai, Milou Duijnhoven, Bruno La Rooij, Scott Jun, Florian Myjer, Charmaine Noten, Belle Van Heerikhuizen, Anne-marie Westerveen, Ocean Isoaro, Monica Battaglia, Armin Tashakoor, Francesco Calabretta, Tessa Cushan, James Folan, Carola Baertschiger, Georg Nikoloff, Michael Poole, Remigiusz Rachuba, Jihane El Fahidi, Michelle de Bruijn, Dennis Rudge, Leonid Vlassov productie dreamthinkspeak met steun van Arts Council England in opdracht van The Brighton Festival

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door