Vier oude meesters. Vier jonge, aanstormende solisten. Baroque Revisited katapulteert de muziek van Bach, Pandolfi Mealli, Von Biber en Barriere naar de 21e eeuw, in een theatrale uitvoering die de mogelijkheden van de concertzaal maximaal benut. Componiste Sarah Nemtsov (1980) smeedde alles aaneen tot een nieuw, avondvullend werk, waarin de parallellen en contrasten tussen de componisten door de ruimtelijke opstelling van de solisten en de strijkers van Solistenensemble Kaleidoskop een sterk fysiek karakter krijgen. programma
data
do 18 juni 2015 20:30
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (geen pauze)
Solistenensemble Kaleidoskop komt opnieuw naar het Holland Festival. Ditmaal met twee programma’s. Een daarvan is Baroque Revisited, een concert waarin oude en nieuwe muziek een bijzondere verbinding aangaan. Baroque Revisited is een laboratorium voor theatrale en muzikale ideeën en een ontmoetingsplaats voor theorie en praktijk. In dit concert bundelt het Solistenensemble Kaleidoskop uit Berlijn de krachten met componist Sarah Nemtsov (1980) en met vier jonge solisten die geselecteerd zijn voor het prestigieuze programma van de Amsterdamse Jumpstart Jr. Foundation.
Jumpstart Jr. is een Nederlandse stichting, opgericht in 2006, die een unieke collectie historische strijkinstrumenten beheert. Deze zijn stuk voor stuk vervaardigd door beroemde meesterbouwers en voor de stichting geselecteerd door toonaangevende barokmusici. Jumpstart Jr. stelt deze hoogwaardige instrumenten met darmsnaren ter beschikking aan jonge musici die reeds een opleiding hebben afgerond en van wie verwacht wordt dat zij een grote solocarrière tegemoet gaan als uitvoerder van barok-, klassieke of vroegromantische muziek. Het programma van Jumpstart Jr. begeleidt deelnemers daarnaast met een coachingstraject en stelt hen in staat deel te nemen aan speciale projecten – zoals Baroque Revisited.
De vier deelnemende solisten zijn de IJslandse violiste Elfa Rún Kristinsdóttir, die tevens concertmeester van Kaleidoskop is; de Bulgaarse violiste Zefira Valova; de Amerikaanse cellist Steuart Pincombe; en de Frans-Engelse cellist Vladimir Waltham. In Baroque Revisited wordt deze solisten gevraagd zichzelf te definiëren aan de hand van het werk van een componist met wie zij zich bijzonder verbonden voelen. Zij kozen voor de Franse cellist Jean-Baptiste Barrière (1707-1747), de Italiaanse violist Pandolfi Mealli (ca. 1630-ca. 1669/1670) en de Oostenrijke violist Heinrich von Biber (1644-1704). De vierde componist is Johann Sebastian Bach (1685-1750). Elk van de vier uitverkoren componisten neemt een duidelijk onderscheiden plaats in in de muziekgeschiedenis, en deze vier kenmerkende “muzikale ruimtes” vormen in Baroque Revisited het uitgangspunt voor een nieuwe hedendaagse compositie. De Duitse componiste Sarah Nemtsov heeft een avondvullend werk gemaakt dat de zeer diverse muzikale werelden van Barriere, Mealli, Von Biber en Bach op originele wijze verweeft met elkaar én met de ervaring van de moderne luisteraar. Werken van deze componisten klinken soms integraal, dan weer teruggebracht tot hun essentie of amper herkenbaar vermomd in een nieuwe gedaante, ze overlappen elkaar of lopen in elkaar over. De verdienste van Nemtsov is dat zij hun eigenheden en karakteristieke stijlen laat horen binnen een muzikale wereld die geheel de hare is, vertaald naar haar eigen idioom.
Baroque Revisited is weliswaar bedacht voor een traditionele concertzaal, maar het programma bespeelt die ruimte op onconventionele wijze, gericht op het radicaliseren van de mogelijkheden. Daarbij speelt de Acteur-Netwerktheorie een rol, die ervan uitgaat dat mensen niet alleen met elkaar maar in minstens zo belangrijke mate ook met objecten en met ruimtes interageren. Musici brengen stukken ten gehore vanuit een zijkamer, in de gangpaden, onder het podium of in de foyer. De ruimtelijke verdeling tussen uitvoerenden en publiek wordt op scherp gesteld. Met behulp van een uitgekiend lichtontwerp toont Baroque Revisited de eindeloze variaties die gedacht kunnen worden buiten de gebaande paden van de klassieke concertformule.
Baroque Revisited is een uitgesproken ambitieus project: het doel is niets minder dan de manier waarop wij een concert ervaren opnieuw vorm te geven, te herdefiniëren hoe wij als luisteraars in de concertzaal aanwezig zijn en hoe de concepten die wij daarbij hebben functioneren – zoals dat van “oude” versus “nieuwe” muziek.