Het Nationale Ballet presenteert de huidige ‘state of ballet’ in het programma Ballet Now. Vier jonge, internationaal baanbrekende dansmakers uit Europa, Amerika en Australië laten zien hoe de klassieke ballettaal gebruikt kan worden voor een hedendaags choreografisch werk.
data
za 18 juni 2005 22:15
zo 19 juni 2005 22:15
di 21 juni 2005 22:15
wo 22 juni 2005 22:15
za 25 juni 2005 22:15
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
Continuum© - Christopher Wheeldon
‘Continuum may be one of the best ballets Balanchine never made.’ San Francisco Chronicle
De in Engeland geboren Christopher Wheeldon is de eerste officiële huischoreograaf van het New York City Ballet en momenteel mogelijk de meest gevraagde gast bij balletgezelschappen over de hele wereld. George Balanchine beïnvloedt zijn modern klassieke werk, maar Wheeldon gebruikt die invloed om zijn eigen stijl te vormen. Uit zijn reeds omvangrijke oeuvre is Continuum© een hoogtepunt te noemen. Bruce Marriot van Ballet Magazine noemde het werk tijdens het Edinburgh Festival in 2003 ‘undoubtedly the meat of the evening’. Het ballet is gemaakt op muziek van Györgi Ligeti en geïnspireerd door de emotionele nasleep van 9/11.
The Grey Area - David Dawson
‘A piece already considered a landmark of contemporary dance.’ The Moscow Times
De Engelsman David Dawson is vaste choreograaf bij Het Nationale Ballet en maakte in 2002 voor dit gezelschap The Grey Area. Het werk bleek een regelrechte hit, want daarna hebben verschillende internationale balletgezelschappen het werk uitgevoerd. Dit veelgeprezen ballet vindt zijn reprise in Ballet Now. Voor The Grey Area – over ‘het grijze gebied tussen begin en einde waar de dansers hun ideeën krijgen’ – ontving Dawson de internationale Benois de la Danse-prijs. Dawson maakt lyrisch en vervoerend werk waarin hij op zoek gaat naar de extremen van de klassieke techniek.
Wereldpremière - Jacopo Godani
‘Like Forsythe, Godani likes to make people dance; he has done so with enormous aplomb.’ Dance Magazine’
De Italiaan Jacopo Godani wordt beschouwd als één van de belangrijkste solisten van Ballett Frankfurt van William Forsythe, waar hij danste van 1991 tot 2000. Inmiddels is Godani een veelgevraagd choreograaf. Veel belangrijke dansgezelschappen – waaronder Les Ballets de Monte Carlo, Bayerische Staatsballet en The Royal Ballet - hebben werk van hem op het repertoire staan. In zijn barokke choreografieën houdt Godani zich bezig met deconstructie. Voor het programma Ballet Now maakt Godani een nieuw ballet.
Wereldpremière - Adrian Burnett
[Burnett’s work] ‘surprises with its deft composition, rich patterning and carefully measured momentum.’ The Herald Sun
De Australiër Adrian Burnett creëert speciaal voor Ballet Now een nieuw werk. Voor Burnett is – evenals zijn collega’s in dit programma - beïnvloed door de ontwikkelingen van het klassieke ballet in Amerika en Europa, maar voor hem is de klassieke techniek niet meer dan het vertrekpunt. Hierdoor heeft hij meer gelegenheid om zijn eigen stijl te ontwikkelen. Daarbij gebruikt hij alle verschillende vaardigheden en bewegings- mogelijkheden van de dansers waarmee hij werkt. In 2004 werd hij benoemd tot huischoreograaf van The Australian Ballet en hoewel zijn carrière zich grotendeels in Australië heeft afgespeeld zijn zijn kwaliteiten ook elders niet onopgemerkt gebleven. Zo nodigde het New York City Ballet hem uit voor The Choreographic Institute, een initiatief waarbij jonge, talentvolle makers de kans krijgen om met dansers van het fameuze gezelschap te werken.