Arthur Verocai
Profiel
De Braziliaanse folk-jazz componist en arrangeur Arthur Verocai (Rio de Janeiro,1945) volgde een klassieke muziekopleiding en werd bekend in 1966 toen Leny Andrade zijn lied Olhando o Mar opnam voor haar lp We Are There. Verocai omarmde de hedendaagse pop-, soul- en jazzgeluiden die aan beide zijden van de evenaar opkwamen en ontwikkelde gaandeweg een meeslepende orkestrale psych-funk. Naast samenwerkingen met artiesten als Paulinho Tapajós, Elis Regina en Creuza Maria werkte hij tot 1969 ook als civiel ingenieur. Op dat moment verzorgde hij de muziek voor de theaterproductie Is the Greater en schreef hij arrangementen voor Gal Costa, Marcos Valle, Quarteto Em Cy, Erasmo Carlos, Jorge Ben en anderen. Na het produceren van een paar lp's voor zangeres Célia en Ivan Lins' Agora uit 1971 - en het schrijven van soundtracks voor een reeks Braziliaanse televisieseries - sloot Verocai een contract met het label Continental om een solo lp op te nemen, een verbluffend innovatieve poging die effectief de kloof overbrugt tussen de tropicalia van de late jaren 60 en de deep-groove funk van het decennium dat volgde. Het album werd uitgebracht in 1972, een periode die werd gekenmerkt door de onderdrukking door de Braziliaanse militaire regering van creatieve expressie. Het album deed het slecht en Verocai richtte zich op reclamemuziek. Jaren later werd het album alsnog een cultklassieker.
Past events
-
muziek |Het Concertgebouw - Grote zaal
-
muziek |Digitaal Theater