Admetos, de koning van Pherai, moet sterven. Tenzij een ander zich voor hem wil opofferen. Niemand wil echter sterven, behalve… Admetos’ geliefde vrouw Alkestis. Waarom zou men vrijwillig sterven voor een ander, dat is de prangende vraag die centraal staat in Euripides’ drama Alkestis, gespeeld door de Münchner Kammerspiele. Regisseur Jossi Wieler interpreteert deze mythische klassieker als een burgerlijk familiedrama en geeft daarmee een ontnuchterende kijk op onze tijd. Alkestis is onlangs geselecteerd voor het 39ste Berliner Theater Treffen, een prestigieus festival waar de beste theaterproducties van het seizoen te zien zijn.
data
vr 7 juni 2002 22:15
za 8 juni 2002 22:15
zo 9 juni 2002 22:15
informatie
-
Duits
-
Duur voorstelling niet bekend
Waarom zou iemand vrijwillig willen sterven voor een ander?
Deze vraag staat centraal in Euripides’ tragedie Alkestis. Admetos, de koning van Feraï, moet sterven. Tenzij een ander zich voor hem wil opofferen. Niemand wil echter sterven, behalve… Admetos’ geliefde vrouw Alkestis.
Regisseur Jossi Wieler interpreteert deze mythische klassieker als een burgerlijk familiedrama dat speelt in de jaren zeventig. Geen groots, diepte-psychologisch drama maar de benepen huis-,tuin- en keukenproblemen van de 21e-eeuwse mens worden ten tonele gevoerd. Aan de hand van Euripides stelt Wieler vragen aan de orde die in vrijwel iedere relatie spelen: hoe ver ga je in het opofferen voor de ander en op welk moment kies je voor jezelf? In Wielers versie zijn Admetos en Alkestis niet koning en koningin maar de junior-manager met zijn representatieve echtgenote; het klassieke koor wordt gevormd door een bont gezelschap van verveelde familieleden. Wurgende familiebanden, blinde carrièredrift en de leegheid van het alledaagse bestaan zijn de thema’s van deze burgermans satire. De voorstelling werd door Duitse theatercritici uitgeroepen tot de beste toneelvoorstelling van het seizoen 2001-2002 en geselecteerd voor het prestigieuze Berliner Theatertreffen.