In opdracht van De Nederlandse Opera schreef en regisseerde componist Michel van der Aa de opera After Life, waarbij hij zich baseerde op de gelijknamige film van regisseur Hirokazu Kore-Eda. Tussen hemel en aarde maken mensen, na hun dood, een zoektocht naar de belangrijkste herinnering aan hun leven, die zij daarna op film beleven en uiteindelijk meenemen naar de eeuwigheid. Van der Aa maakte een combinatie van gespeelde handeling en film, livemuziek en elektronica, een combinatie die hij ook gebruikte in zijn veelgeprezen kameropera One. In 2006 biedt het Holland Festival een podium voor maar liefst vier werken van de jonge componist. Naast After Life wordt ook de kameropera One ten gehore gebracht. Het Asko Ensemble en Schönberg Ensemble speelt zijn Here-trilogie. Het Freiburger Barockorchester tot slot speelt Imprint, door de Frankfurter Allgemeine Zeitung omschreven als: ’…a rhythmically taut, effective demonstration of collective virtuosity...’.
data
vr 2 juni 2006 22:00
zo 4 juni 2006 16:00
ma 5 juni 2006 22:00
wo 7 juni 2006 22:00
do 8 juni 2006 22:00
vr 9 juni 2006 22:00
informatie
-
Engels
-
Duur voorstelling niet bekend (geen pauze)
Wat was het meest beslissende moment in je leven? Dat is de vraag die in Michel van der Aa’s nieuwe opera After Life centraal staat. In de gelijknamige film van cineast Hirokazu Kore-Eda (die ook voor het libretto tekende) mogen mensen, die na hun dood in de hemel worden opgenomen, hun belangrijkste herinnering nog één keer beleven in de vorm van een film, en deze meenemen naar de eeuwigheid.
After Life ontvouwt zich rondom de verhouding tussen de zeventigjarige Mr. Walter en de jonge Aiden. De jonge Aiden is aangewezen om Mr. Walter te begeleiden bij zijn keuze. Mr. Walter wordt door het maken van deze keuze gedwongen vrede te sluiten met het saaie leven dat achter hem ligt. Aan de hand van deze twee levens onderzoekt After Life de menselijke behoefte aan zingeving in het leven van alledag en de ambiguïteit van de menselijke herinnering.
Net als in One gebruikt van der Aa ook hier weer een combinatie van gespeelde en gezongen scènes en film. De live muziek van het Asko Ensemble wordt afgewisseld met elektronica. De uiteenlopende tijdniveaus vinden zo hun weerspiegeling in de muziek en de gebeurtenissen op het toneel.