Ga naar de hoofdcontent

De Britse kunstenaar Actress (alias Darren Cunningham) wordt wereldwijd geroemd om zijn vooruitstrevende, experimentele techno. In opdracht van het Holland Festival schreef hij een nieuwe compositie voor stemmen, piano, kunstmatige intelligentie en elektronica. Geïnspireerd op Stockhausens WELT-PARLAMENT (1995), dat elders in dit festival als onderdeel van aus LICHT te horen is. Het Nederlands Kamerkoor voert zowel de originele versie in aus LICHT uit als deze 21e-eeuwse versie. Stockhausens ‘wereld-parlement’ kwam samen in een koepel op een wolkenkrabber, dit keer vergaderen (echte) politici in de cloud om te discussiëren over de liefde. Hun stemmen vormen een netwerk van geluid dat live wordt gemanipuleerd door Cunningham en door Young Paint, een kunstmatige intelligentie. 'The show is played like a semi-staged opera. (…) It is a fascinating, if short, piece of theatre, but Actress rarely imposes himself on the work. A screen behind him shows a computer-generated film featuring a chrome-plated robot version of Actress at work, which suggests he is slowly transforming himself into a Kraftwerk-style cyborg.' - The Guardian ★★★★ download het programmaboek

‘Toen ik voor het eerst muziek van Stockhausen hoorde, ging er een wereld voor me open. Het was alsof de definitie van wat muziek kon zijn werd opgerekt.’ Tijdens een panelgesprek op Amsterdam Dance

‘Toen ik voor het eerst muziek van Stockhausen hoorde, ging er een wereld voor me open. Het was alsof de definitie van wat muziek kon zijn werd opgerekt.’ Tijdens een panelgesprek op Amsterdam Dance

Event verklaarde de Britse producer Darren Cunningham ondubbelzinnig dat de Duitse componist Karlheinz Stockhausen van groot belang is geweest voor zijn eigen muzikale ontwikkeling. Onder het pseudoniem Actress verlegt Cunningham met internationaal succes muzikale grenzen in de techno, en het was Stockhausen die hem in zekere zin de weg wees, zegt hij, van de gebaande paden af. 

 

In zijn werk verlegt hij grenzen tussen genres en stijlen en laat hij ambities horen die overlopen in de hedendaagse klassieke muziek. Eerder werkte hij samen met London Contemporary Orchestra en ook werkte hij al eens mee aan een hedendaags antwoord op Steve Reichs Different Trains (1988). Tegelijk werkt hij met populaire artiesten als Radiohead, Damon Albarn en Kasabian. Het Holland Festival gaf hem een compositieopdracht voor een stuk voor stemmen, piano en elektronica, geïnspireerd op een werk van Stockhausen. 

 

Cunningham koos zelf voor WELT-PARLAMENT, de eerste scène uit de opera Mittwoch aus Licht, vanwege zijn wens om een keer met koor te werken en de theatrale elementen van het stuk. In Welt-Parlement (gesitueerd in een glazen koepel bovenop een wolkenkrabber hoog boven de wolken) worden (koor)leden van een ‘wereldparlement’ door de ‘wereldpresident’ bijeengeroepen om belangrijke kwesties te bespreken, in het bijzonder de betekenis van het woord ‘liefde’. 

 

Cunningham ziet WELT-PARLAMENT als inspiratie op een conceptueel niveau voor een nieuwe compositie. In zijn werk zullen stemmen en elektronica te horen zijn. Het libretto is gebaseerd op een debat waarin parlementariërs speciaal voor dit project discussiëren over de liefde. Hun teksten en stemmen vormen daarnaast ook de input voor de kunstmatige intelligentie die Actress gebruikt bij de uitvoering van zijn werk. Uiteindelijk ontstaan zo een compleet nieuwe compositie van een uur, waarvoor Welt-Parlement de inspiratie was. 

 

De compositie wordt verder uitgevoerd door pianist Vanessa Benelli Mosell en het Nederlands Kamerkoor, dat ook te horen is in aus LICHT, waarin het het originele Welt-Parlement uitvoert. Actress X Stockhausen SIN {X} II, een compositieopdracht van het Holland Festival, gaat in mei bij medeopdrachtgever Southbank Centre in Londen in wereldpremière en is het debuut van Actress op het Holland Festival.

Lees minder