Het Freiburger Barockochester gaf een aantal jonge componisten de opdracht nieuw werk te schrijven voor de specifieke bezetting van oude instrumenten die dit topensemble kenmerkt. Het Holland Festival presenteert twee van deze nieuwe werken gecombineerd met twee werken van oude meesters. De stukken worden gespeeld in het decor van After Life, de opera van Michel van der Aa waarmee het festival dit jaar geopend wordt.
data
za 3 juni 2006 22:30
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (inclusief pauze)
Imprint
Michel van der Aa schreef Imprint voor een bezetting van portatieforgel, 2 hobo's, klavecimbel en strijkers. Het stuk is gemaakt volgens de stilistische conventies en virtuositeit uit de barok en werkte die blauwdruk uit tot een volstrekt modern Concerto Grosso.
Eén thema grijpt als vuur om zich heen in het orkest en laait beurtelings op in de verschillende instrumentengroepen. Een nauwelijks hoorbaar akkoord klinkt dan in de korte gaatjes die het orkest laat vallen tijdens het virtuoze tutti. Loden staven liggen als vingers op de toetsen van de klavecimbel: zowel visueel als auditief toont Van der Aa hier de Imprint - de handdruk - van de reeds lang vervlogen barokcomponist. ‘Ein rhytmisch gespannte, wirkungsvolle Demonstration kollektiver Virtuosität’, aldus de Frankfurter Algemeine Zeitung. Imprint kreeg na de première op het Luzerne Festival eind augustus 2005 zeer lovende kritieken en is nu, op het Holland Festival, voor het eerst te beluisteren én te bekijken in Nederland.
rubricare
Rebecca Saunders schreef voor deze gelegenheid rubricare, voor strijkers en orgel. The Independent schreef over dit stuk: 'Saunders' palette of subtly sheened textures, slubby sound-surfaces and richly hued colours was imaginatively fused with baroque tones and techniques’. Saunders concentreert zich in haar compositie op De Emotie, een belangrijk onderdeel van muziekstukken uit de barokperiode. Zonder gebruik te maken van stille citaten en verwijzingen naar bestaande barokcantates of opera’s, weet Saunders in rubricare toch die emotionaliteit, zo eigen aan deze stukken, in volstrekt nieuwe muziek te vangen.