Ga naar de hoofdcontent

Het nog jonge oeuvre van Charmatz is een aanhoudend en diepgavend onderzoek naar het wezen van de dans. In Aatt enen tionon (spreek uit als het Franse: 'Attention') ontneemt hij de dansers zoveel mogelijk van de verworven en aangeleerde zekerheden. De dansers hebben onderling geen contact. Hun bewegingsvrijheid is beperkt tot de verdiepingen van een metalen toren. Hun lichamen zijn naakt, op een T-shirt na. Hun bewegingen worden niet door muziek, maar door een stem ondersteund. Het publiek loopt om de toren heen. Het gevolg is revolutionair, radicaal bewegingstheater.

De jonge Franse choreograaf en danser Boris Charmatz representeert het postmodernisme in de dans. Opgeleid aan de École de Danse de l'Opéra de Paris stelt Charmatz zich en doel de

De jonge Franse choreograaf en danser Boris Charmatz representeert het postmodernisme in de dans. Opgeleid aan de École de Danse de l'Opéra de Paris stelt Charmatz zich en doel de

dans een nieuw perspectief te geven, vooral in relatie tot de beeldende kunstvormen. Dit heeft geleid tot een aantal activiteiten: thematische sessies (over licht, beeldende kunst), de realisatie van films en choreografieën, de productie en organisatie van tentoonstellingen (Statuts) en de organisatie van werkplaatsen voor reflectie, kritiek en ontmoeting (o.a. Facultés).

Lees minder

Credits

choreografie Boris Charmatz dans Boris Charmatz, Julia Cima, Vincent Druguet lichtontwerp Yves Godin geluid Olivier Renouf, Hubertus Biermann muziek P.J. Harvey technische leiding Henri-Emmanuel Doublier productie EDNA coproductie La Ferme du Buisson, La Halle aux Grains, Les Hivernales de Danse d'Avignon, La Bâtie-Festival de Genève