Ga naar de hoofdcontent

Twintig piano’s van over de hele wereld, elk met hun eigen timbre, stemming én verhaal: van een Steinway uit het Sydney Opera House tot een murw gespeelde tingeltangel op een lagere school en het instrument waarop John Lennon ooit Imagine componeerde. In deze compositie van Matthew Herbert, icoon van de experimentele elektronische dance, worden de piano’s stuk voor stuk virtueel tevoorschijn gehaald. Pianist Sam Beste tovert met de nieuwste technieken een simpele tafel om tot een virtuele piano. Hij laat niet alleen de originele instrumenten klinken, maar illustreert tegelijkertijd met foto’s en ander documentatiemateriaal het verhaal erachter. Het is een Proustiaanse evocatie die de klavieren en hun klankkasten oneindig veel diepte geeft.

De Britse elektronische musicus Matthew Herbert (1972) creëerde 20 Pianos – een voorstelling rond twintig piano’s die elk een verhaal vertellen ­– dat op 16 mei 2014 zijn wereldpremière beleeft in Oxford.

De Britse elektronische musicus Matthew Herbert (1972) creëerde 20 Pianos – een voorstelling rond twintig piano’s die elk een verhaal vertellen ­– dat op 16 mei 2014 zijn wereldpremière beleeft in Oxford.

De uitvoerenden zijn pianisten Sarah Nicolls en Sam Beste. 20 Pianos vertelt het verhaal van twintig piano’s vanuit de hele wereld’, zegt Herbert. Hun klanken, timbres, stemmingen en geschiedenis worden uiteengezet – van Steinways uit Abbey Road of het operahuis van Sydney tot gehavende basisschoolpiano’s en valse, vergeten familie-instrumenten. De klank van iedere piano is gesampled, en foto’s en achtergrondverhalen voorzien elk instrument van documentatie.

 

De avond begint met een introductie waarin de maker praat over de instrumenten en het ontstaan van het project. De hoofdcompositie, Twenty pianos, geïnspireerd op de verhalen van de instrumenten en hun eigenaren, wordt door één pianist uitgevoerd: Sam Beste. In de zogeheten Story pieces wordt een piano middels een visuele installatie bespeeld en klinken flarden van het verhaal dat bij een bepaald instrument hoort. In de bijbehorende Response pieces klinkt een actueel werk of wordt geïmproviseerd, de betreffende piano indachtig. Het programma sluit af met Steve Reichs Piano Phase, waarin de twintig piano’s nogmaals de revue passeren.

 

Op het podium staan geen twintig piano’s; er is een visuele installatie waarop gespeeld kan worden: de New Radiophonic Workshop, waarvan Herbert artistiek leider is, heeft soft- en hardware ontworpen die een eenvoudige tafel kan omtoveren tot een virtuele piano en beelden kan oproepen van het gesamplede instrument dat wordt bespeeld. Een van de gebruikte piano’s is het instrument waarop John Lennon Imagine componeerde en dat nu in het bezit is van George Michael. 20 Pianos is een proustiaanse evocatie van pianoherinneringen en een combinatie van performance en technologische toverkunst. Herbert nodigt iedere organisatie die zijn project presenteert uit om zelf een instrument aan te dragen dat onderdeel wordt van de performance. Ook het Holland Festival voegt een nog nader te bepalen piano toe.

Lees minder

Credits

muziek Matthew Herbert, Steve Reich piano Sam Beste, Sarah Nicolls geluidsontwerp Hugh Jones productie Third Ear Music in opdracht van TPRS for Music Foundation’s New Music Biennial, NMC Recordings, Glasgow UNESCO City of Music, Arts Council of Wales, Arts Council of Northern Ireland, Incorporated Society of Musicians, The Bliss Trust, Hope Scott Trust, The British Council, Arts Council England, The Finzi Trust, Southbank Centre, Third Ear Music in participatie met BBC Radio 3, Creative Scotland